1 november 2013

Intervju med Cecilia Grönberg



Jag kontaktade Cecilia Grönberg för en tid sedan och ödmjuk som hon är tog hon sig tid att besvara lite frågot till bloggen. Cecilia är en av de mest omtalade vertikalfiskaren i Sverige just nu och alla är vi nyfikna på vad som ligger bakom framgångarna. 2012 var ett väldigt bra fiskeår för Marmatjejen, men nyligen tog hon en fantastiskt fin gös på hela 10400gram som gör 2013 nära på oslagbart. Fisket i Storsjön är tyvärr över för i år så själv får jag nöja mig med att ta del av Cecilias erfarenheter via skrift, men nästa år hoppas jag på en helgs fiske norröver och en lektion i gösjakt.


Hej Cecilia, som jag förstår det så tog du ett långt uppehåll från fisket, men hittade tillbaka igen när du flyttade hem för några år sedan. Hur såg vägen tillbaka ut, och när kom vertikalfisket in i bilden?

"Jag bodde borta under ett antal år på grund av studier och jobb, först i Arvika och sen Söderhamn. Då gick min lediga tid till att spela golf eftersom jag tävlingsspelade på den tiden. Men när jag flyttade till mina hemtrakter igen så blev det mindre golf och mer fiske och så småningom blev det bara fiske. Jag spinnfiskade och trollade en hel del gädda men började även bottenmeta efter gös och jag gick verkligen in för det eftersom jag tyckte det var så kul och rogivande. Det tog bara några veckor innan jag fick min första storgös på 8.3 kg. Efter att jag fick den så ville jag helst bara fiska gös, jag blev totalt biten kan man säga Vertikalfisket kom in i bilden för 5 år sen, men då på det traditionella sättet och jag tyckte det var kul på en gång och det blev mer vertikalfiske och mindre bottenmete. Förra våren bestämde jag mig för att gå in för det pelagiska fisket och eftersom jag är en sån som går in för utmaningar till 200% så lärde jag mig det ganska snabbt och medelvikten på gösarna höjdes betydligt. Adrenalinkicken och spänningen med det fisket kändes nästan beroendeframkallande "

Vi vertikalfiskare är väl just nu de som diskuterar ekolod mest och har högst krav på båtens tekniska delar. Själv har jag kört en säsong utan StructureScan eller SideImaging och har en god uppfattning om hur det är att leta ekon med budgetutrustning. Hur har du själv uppgraderat dina lod under de här åren, och hur stor skillnad tycker du att SI gjorde när du fick tillgång till det?

"Jag hade bara ett Lowrance hds 5 fram till juli förra året då jag skaffade ett Humminbird 898 också och körde SI på det. Jag känner själv att det var bra att börja utan SI för då lär man sig att tolka ekon och skuggekon från grunden. Jag klarade mig jättebra med bara min Hds 5, men den stora fördelen med SI är att jag ser vilken sida fisken står på och spar tid genom att slippa snurra runt och hamna på fel sida. Jag brukar råda folk som ska börja med prickskytte och frågar om lod att börja utan SI eftersom man då blir tvungen att lära sig lodet bra. Jag har skaffat ett Hds 7 touch istället för mitt Hds 5 men kör fortfarande Humminbird parallellt med det."

Din Linder 445 blir bytt mot en ny Starweld 1600 SC PRO till nästa säsong, båda med styrpulpet. Jag vet att du använder pulpet för att skona ryggen, men vad tycker du om skillnaden mellan pulpet och rorkult vid vertikalfiske? Du har ju lyckats fantastiskt bra med pulpet, men hade fisket varit enklare med rorkult?

"Eftersom jag har kört så lite rorkult på det här fisket så kan jag nog inte uttala mig om det. Men det lilla jag har provat så tycker jag styrpulpet känns bäst, men som sagt hade jag kört rorkult från början så kanske jag hade sagt tvärtom."

Vad jag förstår så är du ganska ivrig med nedsläppet när du hittat fisk till skillnad från vissa andra som gärna väntar och tar sig tid. Jag tycker själv om att släppa fort för att inte tappa fisken, men av erfarenhet så medför det att man ofta hamnar lite snett och inte träffar fisken rakt på. Tror du att gösen lättare triggas till hugg om jiggen hamnar rakt ovanför, eller gör det inget om den hamnar en bit ifrån?

"Jag gör olika på olika dagar beroende på vilket humör gösen är på. När gösen är på hugget så spelar det inte så stor roll om man inte hamnar precis ovanför med jiggen, dom brukar simma in i kornen ändå. Men när dom är mer försiktiga så brukar jag vänta längre med att släppa tills jag är precis över och har fått still på båten eller så släpper jag innan så jag är på väg ner med jiggen när jag känner att båten driver mot fisken så givaren kommer att hamna precis över ekot. Har faktiskt märkt skillnad vissa dagar på att jag driver på med jiggen som jag beskrev mot att släppa ner så jiggen kommer rakt uppifrån. Kan ta ett exempel för ett tag sen, då gjorde jag så hela dagen att jag beräknade att jag skulle hamna mitt över fisken och drev på med jiggen och jag hade grymt bra fiske. Kompisarna som var ute samma dag som knappt fick nånting. Jag frågade dom hur dom gjorde och dom släppte precis som vanligt när dom hade fått stopp på båten så jag tror det kan göra skillnad ibland."

På senare tid har du frångått de klassiska Fin-S twintail och kört med slanka Slug-Go, framförallt nu när vattnet är kallt och gösarna är tröga, har du även testat dem när vattnet varit varmt och gösarna i stöten?

"Ja jag körde ganska mycket med Slug-go i slutet av sommaren och fick väldigt bra på speciellt två färger: Mahi-mahi och Limetrouse. Men det är fin-s jag använder mest överlag."

Har du märkt någon skillnad på långsmala och twintails vad gäller väder och vind? Har själv haft bra fiske på Savagegears sandeel slug när det varit väldigt lugnt på sjön.

"Nej det är nog ingen tillfällighet, jag har ofta fått bättre på slug-go, speciellt minsta storleken när det har varit nära på vindstilla."

Fisket är nu över i Storsjön för i år. Det är långt att åka för dig och gösarna blir allt trögare. Dags att söka storgäddan och jag kommer förhoppningsvis göra detsamma så fort vinden lägger sig i västra Sverige. Vertikalfiske och Flötestrolling, vad kan vara bättre? Gifflar kanske. Vad tycker du om gifflar?

"Gifflar? Haha, det var jättelängesen jag åt gifflar men har för mig att det var gott"

Skitfiske,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar