22 november 2013

Kallt, kallare, svinkallt

Kylan börjar komma på allvar och helgens 8-timmars pass var riktigt tufft. När jag kom till rampen vid gryningen var båten istäckt och tempen nere vid -4 grader. Passet innan, då jag testade min nya utrustning, var frustrerande p.g.a 50/200 givaren men även för att jag fick tre ordentligt påslag som alla resulterade i tappad fisk. Varje gång fick jag med gösen upp ett par meter innan den släppte taget om jiggen, och det var tydligt att de bara hade tagit över stjärten.

Det här passet ändrade jag mina stingers och satte dem ett par cm längre bak, och det visade sig vara ett vinnande koncept. Redan efter en timme tog första gösen och efter en kort fight landade jag dagens största på 6.25kg och 84cm. Stingerkroken satt längst ut i mungipan. Efter detta steg solen sakta och gösarna blev allt svårare att hitta. Vid lunch hade varken jag eller polaren fått fler påslag så vi åkte över till andra sidan Mjörn. Tyvärr var det inte fler ekon där, men efter ett par timmars nötande lyckades jag landa två till i mindre storlek samt en gädda.


Vissa pass i höst har varit riktigt tröga. Ibland är det bara svårt att hitta fisk, och ibland hittar man fisk men de vägrar ta. I helgen blir det två pass för min del och jag hoppas att ett av dem blir riktigt bra. Jag ser ut att bli ensam på Mjörn i morgon men på Söndag åker jag och en vän iväg och testar en intressant sjö som vi vet ska hålla större exemplar. Spännande!

Skitfiske,

5 kommentarer:

  1. Va de du som låg utanför bbhm vid ångbåtsgrundet idag?
    Körde lite flötestrolling i samma område idag:)
    /Mathias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tje, nej igår fiskad jag inte :) Hur gick det för dig?

      Radera
    2. Det kom upp 2 gäddor 92cm största... bommade några mothugg också varav ett av dom garanterat va en gös(gösbett på mörten). Grattis till din praktgädda föresten riktigt häftigt!

      Radera
    3. Tack! Flötestrolling är så jäkla kul. Ska satsa hårdare på det nästa år, både för gädda och abborre.

      Radera
    4. Ja, visst är det! Sjukt spännande!

      Radera