12 november 2013

Drömgädda och ny vlogg!

Vilken helg! Nu har jag börjat smälta vad som egentligen hände i lördags, och känslan är fantastisk. Jag ska inte dra ut på historien, utan bara berätta lite kort om hur helgen såg ut. I fredags hade jag varit hemma från jobbet i några dagar p.g.a. en förkylning, så tanken var att inte fiska alls. Men jag förberedde ändå grejerna på kvällen och sa till Björn att jag skulle sova ut för att sedan se om jag orkade ta mig till sjön. När jag vaknade vid 8-tiden var vädret bra och kroppen kändes hyfsad, så jag kunde inte låta bli utan stressade iväg för att hämta båten.

Jag kom till vattnet strax efter tio och då hade Björn redan varit ute ett tag. Han såg glad ut när jag kom ut och det verkade som att det för en gångs skull var relativt enkelt att hitta bra ekon i området. Vi la båtarna bredvid varandra och snackade lite skit medan jag gjorde i ordning lod och tacklade spöt. Av någon anledning så kände jag för limegrönt. Kanske för att jag fortfarande var inställd på gädda sen passet i Anten? Det fick i alla fall bli en 20cm Westin i färgen Slime som tacklades först.

Jag började direkt söka mig runt ett grund som alltid håller bra med betesfisk där gäddorna samlas. Efter drygt en timmes letande åkte jag tvärs över grundet för att komma till andra sidan och gled över ett ganska fint eko på 7-8 meters djup, strax över botten. Det blåste en del, så jag styrde upp båten en bit längre bort och bestämde mig för att göra en drift. När jag kom förbi ekot igen hade jag lite slack och såg inte vad som hände vid betet, men det nöp till lite lätt först, och någon sekund senare small det till ordentligt. Som tur var så hade jag min GoPro på och allt är på filmklippet nedan!

Jag fattade inte hur stor den var förrän jag ringt Björn och började lossa krokarna från håven. Det var svårt att se hur lång den var, men huvudet var enormt. När Björn kom fram och jag lyfte upp gäddan en bit ur håven började vi båda förstå vilken storlek det handlade om och adrenalinet forsade genom kroppen. Björn: "Du skakar lite!".. no shit.. =)

12.7kg på 120cm

Filmen nedan är ifrån i söndags där jag klipper in drillningen, samt ett hugg jag fick strax efter. Se spöböjningen på andra klippet när linan går, fy fan va tungt det var i linändan. Även om jag är fantastiskt lycklig över drömgäddan så kan jag inte sluta fundera på vad det var som tog jiggen en andra gång..

Glöm inte HD!

5 kommentarer:

  1. nra grejer. grattis till det nya rekordet också :)

    SvaraRadera
  2. Grattis till den fina gäddan, och riktigt fint tajmat med musiken i vloggen.

    Mvh Andreas Holmström - fiskeigemenskap.se

    SvaraRadera