23 november 2014

Allt om betesfisk Del 2 - Mäsk och mjärdar

Nu när vi har en väl fungerande fisksump hemma så är det hög tid att skaffa betesfisk. Själv fokuserar jag helt på mört just nu och anledning till det är främst för att jag riktar fisket på gädda och gös samtidigt. Gösen är kinkig och en större brax eller id räknas inte som ett hett gösagn i min värld. Dessutom söker jag ibland gädda i frivattnet, och jag förmodar att dessa gäddor inte vanligtvis huserar på brax, id och andra större "vitfiskar".

Att hitta betesfisken är ofta det största problemet. Mjärdarna bör ligga i ett par dagar för att man ska få ett hum om ifall platsen är givande eller ej, och ofta får man byta ett par gånger innan man hittar fisken. När man väl hamnar rätt kan man förmodligen använda samma plats länge, och även år efter år. Allt handlar om erfarenhet och ju fler säkra ställen du har, desto enklare blir hela processen.

Väderskiften, kallfronter och lågtryck kan påverka mörten så som all annan fisk och göra dem inaktiva, vilket kan resultera i att ett ställe som vanligtvis är givande inte ger någon fisk. Ha vädret i åtanke och ge inte upp utan att med säkerhet veta att ett till synes bra ställe inte är givande. Enkla och ofta effektiva platser att placera mjärdarna på är vid längre båtbryggor. Ju längre bryggan är, desto fler djup kan du testa på. Förra sommaren sökte jag mindre mört och bytte djup ett antal gånger på samma brygga innan jag hittade dem. Mörtar kan vara luriga och det gäller att testa sig fram.

Nu på senhösten när vattnet kyls av drar sig mörten ut på något djupare vatten, framförallt de större exemplaren, och det kan vara svårt att få dem från land. Dessutom tas de flesta bryggorna upp långt innan isen lägger sig. Att ha en båt till hands och kunna välja exakt vart man lägger mjärdarna är guld värt, även om det kräver lite extra jobb. Själv hittar jag mörten på tre meter och djupare nu när vattnet är runt 8-9 grader. På sommaren behöver man sällan leta så djupt.

Med tillgång till båt och fritt val så skulle jag leta upp större mängder betesfisk på branterna och lägga mjärdarna längre in, gärna i anslutning till in- eller utlopp samt mycket växtlighet. Men ingen regel utan undantag, det gäller att testa sig fram och skaffa egna erfarenheter om sitt eget vatten.

Att mäska mjärden behöver inte vara komplicerat. Själv börjar jag med en bas så som havregryn, ris, hampa, hönsfoder eller köpt grundmäsk beroende på situation. Ett grövre mäsk innehåller mer mat och håller sig längre i mjärdarna, medan ett tunnare mäsk sprider sig mer och kan attrahera fortare och på längre avstånd. Ris och hampa behöver förberedas genom att kokas eller blötläggas, medan havregrun och köpt grundmäsk fungerar bra utan krångel.

Om du planerar att mjärdarna skall ligga 4-5 dagar eller längre innan du vittjar dem bör du använda ett kraftigt mäsk som mättar bra. Att koka gröt som grund med antingen ris eller havregryn och tillsätta smakämnen och/eller partiklar skapar ett väldigt hållbart mäsk. Det har redan sugit åt sig maximalt med vatten innan du lägger ner mjärden och har en kletig och fast konsistens vilket gör att det kommer ta lång tid innan det löses upp. Fördelan är just att det håller länge även om mjärden får fisk med en gång, men nackdelen är att det inte attraherar lika väl som ett lösare mäsk.

Om du däremot har bråttom och planerar att vittja mjärdarna redan efter 1-2 dagar så bör du använda ett finare mäsk som löses upp snabbt. En bra bas till detta är färdigt grundmäsk. Ströbröd fungerar även det riktigt bra, men i längden är de flesta grundmäsk både billigare och effektivare. Själv använder jag gärna en bas av havrgryn som jag sedan blandar upp med grundmäsk för att få en blandning av attraktion och hållbarhet. Tänk på att andelen vatten i mäsket är väldigt viktigt. Med för mycket vatten blir även ett finare grundmäsk som en gröt och löses inte upp bra i mjärden.

Efter att du bestämt grunden är det dags att välja smak- och luktämnen. Grundmäsk har oftast tillsatser från början och klarar sig utmärkt att mäska med rakt av, men om man använder basvaror som grund behöver man något som attraherar. Det finns mängder med teorier om vad som attrahera olika typer av fisk, men rent generellt använder man ofta vanilj eller anis till mört. Även kanel och curry fungerar bra.

Nedan visar jag det mäsket som jag stoppar i mjärdarna just nu. Basen är havregryn som syns på första bilden vilket jag blandat upp med vaniljsocker och farinsocker. Sedan häller jag i färdigt grundmäsk från Swedbait. I detta fallet använder jag Mörtkung som kostar drygt 69kr/2kg.





På sommaren äter fisken mer och då kan man behöva extra partiklar i mäsket för att det skall hålla sig längre. Exempel är hampafrön, majs, linfrö eller mindre pellets. Tänk på att vissa partiklar måste blötläggas innan användning för att de inte ska kunna svälla i fiskens mage. Burkmajs är dock ett utmärkt val till mört och något jag själv alltid använder.

Det finns ett antal olika mjärdar på marknaden. På bilden ovan ser ni enkla kräftmjärdar som kostar runt 60kr/st. Billiga och effektiva. Det negativa är att man inte får särskillt mycket mört i en mjärde och behöver således lägga i ett par stycken för att få tillräckligt, men fördelen är att man med flera mindre mjärdar kan täcka av ett större område. Ytterligare en faktor som man kan se som antingen negativ eller positiv är att öppningen inte tillåter större id eller brax att komma in och äta upp mäsket. Jag som inte vill ha något annat än mört har plågats av framförallt Id i min betydligt större paraplymjärde. Gädda däremot kommer tyvärr in i alla mjärdar och är något man får räkna med. Jag brukar snitta en gädda på två mjärdar. Dock är det beroende på hur länge mjärden ligger.

Paraplymjärden kostar drygt 600kr och har en enorm kapacitet. Med mycket mäsk och fritt från brax och id så kan man få enorma mängder mört i ett svep. Dock är öppningen just betydligt större och tillåter i princip vad som helst att ta sig in. För någon vecka sedan fick jag ett par livrädda mörtar, en 2-kilos gädda och tre braxar varav en var i 3-kilos klass. Dagarna efter det plågades jag av ett gäng stora idar, på gott och ont.


Det finns fler typer av mjärdar att köpa och alla har sina för- och nackdelar. Ett av mina krav är att de skall vara ihopfällbara, vilket de båda typerna ovan är, samt att de skall vara robusta och klara lite stryk. Det går även att göra egna mjärdar och som vanligt finns det massor med information om detta på nätet. Kanske blir ett kommande projekt, vem vet..

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar