8 november 2014

Hur man får bort störningar på ekolodet

I veckan som varit har jag grävt ner mig i youtube och diverse pdf-dokument i jakt på lösningar till båtens störningsproblematik. Jag har alltid haft problem med att 2d-loden stör ut varandra när jag använder min Lowrance HDS-5 och HDS-7 samtidigt, trots att jag ställer in det ena på 83kHz och det andra på 200kHz. Jag har båda loden kopplade till samma batteri och kablarna ligger nära varandra, men eftersom störningarna bara funnits i 2d-lodet och inte i plotter eller structurescan så har jag antagit att det inte handlat om elektromagnetiska fält, utan att givarstrålarna helt enkelt inte kommer överens, och därför inte kollat närmare på det.

För ett tag sedan installerade jag en frontmonterad Minn Kota och då gick störningarna från att vara acceptabla till att fullständigt förstöra mina 2d-lod. Jag hade fortfarande inga störningar på varken plotter eller structurescan, men den här gången var jag tvungen att göra något åt saken. Att tillägga är att jag förra året hade en aktermonterad Minn Kota som inte skapade några som helst störningar. Bilden nedan visar 2d-lodet när min nya Minn Kota var igång.


Tjusigt va. Bra jobbat Minn Kota.. eller? Jag började i vilket fall som helst att googla och ställa frågor på fb. Problemet med folk i allmänhet (inklusive mig själv) är att de ofta svarar på frågor utan att egentligen veta svaret. De har hört ett svar på samma fråga förr, som någon svarat på som i sin tur bara hört svaret från någon annan. I slutända har vi tjugo personer som tror att de vet svaret och en person som faktiskt vet vad han pratar om, men som förmodligen har fel. I det här fallet svarade alla samma sak - kablarna ligger för nära varandra. Bullshit sa min lekkamrat när vi diskuterade saken på sjön härom veckan. Han har byggt båtar i många år och aldrig haft problem med kablar som stört ut varandra trots att de lagt kabel på kabel på kabel. Något jag tog med mig hem för att klura lite extra på.

Väl hemma i garaget kollade jag över mitt elsystem och bestämde mig för att helt enkelt testa teorin och ordna upp bland sladdarna, samt skärma av så gott jag kunde. Jag köpte skärmkablar på Elfa, aluminiumkablar som man trär elkablarna igenom, och städade upp bland batterier och krimskrams. Resultatet blev ett finare elsystem (typ), men störningarna var desamma. Med andra ord var elektromagnetiska fält förmodligen inte problemet, och kablarna kunde krama varandra bäst de ville utan att ekolodet brydde sig.


Någon gång efter detta fick jag ett pm på fb av en kille med samma problematik, och denna vänliga själ (tack Jonathan Jansson) länkade ett youtube-klipp där en jänkare visar hur man jordar sin Minn Kota. Jag kan inte särskilt mycket om el, men min lekkamrat instämde om att problematiken förmodligen skapades av den ojordade elmotorn i vattnet, så jag bestämde mig för att göra på samma sätt som på klippet och helt enkelt jorda motorn. Idag kunde jag äntligen testa eländet och blev mycket positivt överraskad då alla störningar var som bortblåsta! Bilden nedan visar jordningen på min elmotor (kabeln går till minuspolen på batteriet), och underst hittar ni länken till youtube-klippet.



Så för alla er med störningar på ekolodet när elmotorn är igång - jorda motorn. För er med störningar utan elmotor, och kanske störningar även på plotter och SI/SC, ni behöver nog tänka över båtens elsystem. Jag har inte själv sett prov på att elektromagnetiska fält kan störa ut ekolodet, men det behöver inte betyda att det inte kan hända. En lösning till detta kan vara just de skärmkablarna jag köpte från Elfa. En annan lösning som förmodligen är en bättre variant är att införskaffa ferritkärnor och sätta så nära enheterna som möjligt. Jag vet att vissa frontmonterade elmotorer levereras med en ferritkärna på elkabeln, men min har det inte.

Skitfiske,

10 kommentarer:

  1. Hello Ja jag har detta problem...ändå har man Minn kota batteri box..Hur jorda jag Joakim :)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel, det är alltså elmotorn som skapar störningarna? Vad är det för elmotor?

      Radera
  2. Halloj Joakim :) Japp...så fort jag kör med Minn kotan powerdrive v2 vid vissa hastigheter... så blir det tex helblå med myrornas krig i dov botten av den blå bilden... den går bananas. Trist för jag köpte Minn kotas batteri box till ett stort Tudor marine 115 ah batteri, gav ca 3000 för detta hos Westgear. Inga problem annars .. endast när jag börjar med elmotorn. Elite 5 ti är lodet med en totalscan givare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, ja då är det jordningen som är problemet. Du kan lämna in motorn till comstedt i göteborg så jordar dom den inuti för 500kr, det är det bästa alternativet.

      Radera
    2. Tack för din tid och hjälp med detta skräpet :) Får kolla med någon i Småland :) Ha de gött

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Tack för hjälpen. Ni så ska det jordas. Såg inget annat än myronaskrig i går o detta va med min nya Minn Kota max

    SvaraRadera
  5. Hur löste du kabeldragningen från skäddan till batteriet? Bäddat för trassel när motorn går, skrapade du av färg för att slangklämman skulle komma åt metallen?
    Jag har MGxi3,lowrance elite 9ti med totalscan, nmea2000, separata batterier för motor,lod och båtmotor.
    Jag har kopplat ihop alla minus poler på batterierna, får som du totalstörningar på 2d vid vissa varvtal framförallt i ankrings och jogg mode.

    Återstår att testa ferritkärnor och att jorda elmotorn.

    SvaraRadera
  6. Detta var lösningen även på mitt liknande problem med en Motorguide Xi5 som var inkopplad direkt på ett ogjordat batteri tillsammans med mina två Lowrance FS9. Jag löste det genom att jorda minuspolen mot aluminiumskrovet. Alla störningar från motorn som bortblåsta. Mvh/Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så du bara drog en kabel till tex knap infästningen? Har lithium batteri till min elmotor. Men jag får störning när huvudmotorn går och lodet är kopplat till samma batteri. Men det batteriet borde ju jorda till skrovet via motorn.

      Radera