27 september 2014

Frontmonterad Minn Kota

Det har varit glest mellan inläggen i år, av naturliga skäl, men nu har jag kommit en bra bit i min återhämtning och fisket är återigen en del av vardagen. Jag köpte en frontmonterad elmotor i somras och hade orken att installera den i helgen. Monteringen var klurigare än väntat då jag var tvungen att stabilisera platån den sitter på. Motorn är relativt tung och en 3mm durkplåt höll inte måttet, men med tre aluminiumprofiler under så blev monteringen väldigt stabil. Jag köpte även till ett RAM-fäste som stabiliserar huvudet på elmotorn.





 Jag bestämde mig också för att köpa en extra givare till babord sida. Förra hösten monterade jag el och fäste för ekolod på babord sida, men bara för att få en klonad bild av lodet på styrbord. För att även passageraren ska ha en möjlighet att se sin jigg ordentligt köpte jag ett RAM-fäste från Sportfiskeprylar med C-kula som givarfäste. Efter att ha testat det ett par gånger är jag mer än nöjd. Jag var misstänksam över att kulan inte skulle hålla fästet på plats men den sitter stenhårt. Ett mycket stabilt och flexibelt fäste som även är portabelt.


För drygt två månader sedan testade jag att åka ut på sjön för första gången i år. Jag kände mig såpass pigg att jag trodde mig kunna sitta i båten en timme, så jag bad pappa ta ner den till sjön. Vi fiskade lite lätt i någon timme och sen åkte vi hem. Jag fick inget direkt bakslag, men det hände annat runtomkring som gjorde att jag blev sämre igen, så fisket fick återigen läggas på is. Men så för en månad sedan blev jag bättre och bestämde mig för att fisket skulle få bli min rehabilitering. De första tre gångerna fick någon av föräldrarna hjälpa mig ner och upp med båten, då kroppen inte orkade. Men för två veckor sedan testade jag ett fiskepass helt själv och det gick lyckligtvis bra. Jag orkar bara 1-2 timmar på sjön, men jag kan ta ner och upp båten själv nu utan större problem. En härlig frihetskänsla, och skönt att det går framåt.

För någon vecka sedan var jag ute, för andra gången själv, och efter en timme small det på en riktigt fin gädda. Tyvärr så ville hon inte alls komma upp i båten och det tog 15-20 minuter innan hon gav med sig. En otroligt härlig kamp, men efteråt var jag så knäsvag att jag fick ringa farsan och få hjälp upp med båten. 7.8kg på 108cm, ett hyfsat resultat efter drygt 8-10 timmars fiske totalt under 2014.



Nu blåser det halv storm men jag hoppas på att komma ut på några korta pass snart. Som sagt använder jag fisket som en rehabilitering. Att ta ner och upp båten, samt att sitta och fiske i 1-2 timmar en gång i veckan är en alldeles lagom ansträngning som kroppen verkar svara bra på.

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar