4 november 2013

Motor vs Sten

Det blev äntligen uppehåll i lördags så jag och Björn stack iväg till Mjörn tidigt på morgonen. Eftersom vi fiskar närmare rampen som Björn använder så valde jag att åka dit istället för att behöva transportera båten en längre sträcka över vattnet. Jag fick en vägbeskrivning men när jag väl kom fram till svängen jag borde valt blev jag misstänksam och åkte vidare, jag hade för mig att jag sett en ramp längre fram, och visst hade jag rätt i det. Tyvärr var det fel ramp. Det ligger tydligen två ramper inte långt ifrån varandra, men det hade jag ingen aning om då.

Rampen var av betong och det var inga större problem att köra ner båten trots att det var brant. När jag väl puttade i den så märkte jag att det låg en del sten i vattnet, så istället för att hoppa i så förde jag båten 15-20 meter ut mot en brygga som kändes säker. Väl i båten sänkte jag ner motorn och tittade ner, men såg inget konstigt. Vattnet var mörkt och siktdjupet var förmodligen inte mer än 20-30 cm, men eftersom jag låg vid en brygga så tänkte jag att djupet var okej, så jag startade upp motorn och la i backen. Efter bara en meter gick jag på stenen och det small ordentligt. Jag hade inte fått upp mycket till fart som tur var och motorn la av direkt, vilket jag är tacksam över.

Det är första gången jag går på en sten med en båt, någonsin. Jag förväntade mig en starkare reaktion från min sida, men jag kände mig ändå lugn när jag tog upp motorn igen och inspekterade propellern. Det visade sig att stenen stack tillräckligt högt upp för att ta proppen rakt på och inte underifrån, vilket gjorde att cylindern tog smällen medan bladen klarade sig. Tur i oturen! Motorn startade fint och gick bra hela dagen, så ingen större skada skedd, men det satt ändå i bakhuvudet och påverkade hela fisketuren negativt.


Det visade sig bli en trög fiskedag för både mig och Björn. Gösen var inte på hugget, vilket inte alls var oväntat, men däremot var det väldigt svårt att hitta fisk. Jag har inte varit med om att det varit så svårt någon gång i år. Jag hittade drygt tre någorlunda fiskbara ekon i timmen, vilket verkligen testade tålamodet. Sen var fiskarna väldigt aktiva hela dagen. Ofta när jag kom över en fisk så hann jag inte backa och släppa ner innan den försvann.

Björn lyckades i alla fall spräcka nollan med en 71cm efter två timmar och jag tog min första på runt 75cm strax innan lunch. Efter lite varm mat i magen bestämde vi oss för att försöka hitta större bestånd av gös men det visade sig vara ett misstag. Jag tog en ordentlig sväng och rekade en stor yta helt utan framgång. En liten gädda på 2kg tog strax under ytan, men annars hittade jag bara två-tre fiskbara ekon på två timmars sökande. Så istället återvände vi till vår ursprungliga plats och fortsatte att söka av större bestånd av betesfisk. Jag hade ett nafs från ett av de större ekona vilket resulterade i en avbiten Ismo, men annars blev det inget mer. Men det var i alla fall en fantastiskt vacker dag på sjön!

Just nu sitter jag och kollar igenom allt filmmaterial från helgen. Jag testade min GoPro, min nya Mic och att spela upp ekolodslogg via Sonarviewer. Så jag har lite att pyssla med. Allt för att göra riktigt bra vloggar i framtiden! Men det är fortfarande en bit kvar innan allt sitter som det ska. Uppdatering kommer och förhoppningsvis kan jag visa ett klipp från helgen här så småningom.

Sen testade jag naturligtvis nya RAM-fästet till lodet och är mycket positiv. Det är kablar överallt just nu då jag väntar på att installera allt korrekt tills min HDS-7a och mitt nya givarfäste kommer, men själva fästet funkade klockrent.



Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar