21 november 2013

Nya prylar i båten

De senaste månaderna har jag klurat och planerat över diverse uppdateringar av båten. Jag ville först och främst uppgradera tekniken med ett extra lod ihop med StructureScan, men samtidigt byta givarfäste och ekolodsfäste. Det gamla givarfästet skulle omöjligt hålla för både en 83/200 och en LSS-2 (ekolodsgivare och StructureScangivare), samt att min förra lösning på ekolodsfäste inte skulle fungera med två lod i båten. I videon nedan visar jag prylarna och förklarar hur jag gjort innan, samt hur jag gjort nu.


Som jag skriver i slutet av klippet så fick jag allt på GoPron, men att visa två timmars installation snabbt, utan att riskera epilepsi, skulle kräva ett klipp på minst 30 minuter. Och det tror jag inte att någon är intresserad av. Därför plåtade jag prylarna istället och visar lösningarna nedan. Men först en Review!

Lowrance HST-DFSBL
Jag bytte som sagt till lowrance 50/200-givare i helgen (tjockisan jag visar i klippet), och hann göra ett ordentligt test i söndags. Enligt Spec har givaren 12 grader vid 200kHz och 35 grader vid 50kHz. Jag är ju en av väldigt få som åker runt på sjön med 83kHz, alltså 60 grader, och mina förhoppningar var att 35 grader skulle bli optimalt - både till sökning och själva prickskyttet. Förutom vinkeln så ska elementen i 50/200-givaren hålla högre kvalitet än 83/200 och är egentligen till för djupare vatten. Mjörn, som är min hemmasjö, håller relativt stora djup (för att vara en insjö) och vi fiskar allt som oftast över 25-30 meter, vilket enligt min erfarenhet kan skapa störningar för 83/200-givaren. Min tanke var att slippa störningarna genom att uppgradera givaren.

Ack så fel jag hade. Vid första anblick klumpades ekona ihop, och 50/200 utan något ytstörningsfilter eller klutterfilter ser ungefär ut som en 83/200 med båda filtren på medel eller hög, vilket medför att betesfisken blir stora samlingar av små färgade klumpar. Förutom detta så tyckte jag att givaren gav väldigt inkonsekventa ekon. När jag parkerade över större fisk så pulserade ekona mer än vanligt, trots att fisken inte verkade röra sig aktivt, och ibland tappade givaren ekot helt en sekund för att sedan få en fullträff. Men det största problemet var att se jiggen. Vinkeln verkade inte ha någon större betydelse, jiggen syntes knappt hur den än låg under givaren. Jag vinklade givaren, vinklade fästet, ändrade inställningar och bytte kHz. Inget fungerade. Givaren tog helt enkelt knappt upp ett eko från jiggen. Till slut testade jag att åka in till lä och doppa jiggen precis under givaren. Detta skulle skapa en stor gul ellips med en 83/200, men med 50/200-givaren fick jag ingen träff alls. De två återstående fisketimmarna körde jag med aktergivaren.

Lowrance HDS-7 Touch
Vilken underbar enhet! Jag har kört med en HDS-5 under året som varit, och innan dess har jag haft en Elite-5 samt en Mark-5x. Att använda en HDS-7 Touch var som att förflytta sig från 90-talet till 2013, äntligen. Menynavigeringen går snabbt och är helt utan lagg. Om du vill byta från ett fönster till ett annat så går det på en millisekund, något man verkligen inte kan säga om en HDS-5.

Innan jag satte på lodet hade jag skummat igenom den 116 sidor långa manualen, så jag hade lite pejl på enheten från början, men jag får ändå hävda att den är väldigt enkel att greppa. Framförallt om man använt en enhet från Lowrance sedan innan, då menyerna och inställningarna är väldigt lika. Jag har testat enheten i sammanlagt 16 timmar och använt mig av StructureScan ihop med Plotter. Jag fick även låna en väns Navionics-kort igår och enheten hade inga problem med att ta emot datan - Plug&Play!

Som ni förstår blev jag omedelbart förtjust i min nya leksak, men inte helt oväntat finns det även en del nackdelar som jag redan upptäckt. Ingen ros utan ris, eller nåt.. i vilket fall som helst så finns det en del detaljer i menysystemet som kunde gjorts betydligt bättre. Om du vill minimera menyn på höger sida så får du hålla fingret i ytterkant och dra den mot höger. Det går bra, men det finns ingen yta i menyn som är helt ren, allt är knappar, så när du trycker och drar menyn så kommer du samtidigt hålla nere en knapp till någon funktion. När enheten förstår att du drar menyn och vill minimera så bortser den från knapptrycket, men om du råkar släppa så kommer du helt enkelt trycka på knappen istället för att minimera menyn. Ytterligare en otroligt störande sak är Meny-ikonen längst upp till höger när menyn är minimerad. När du använder StructureScan går historiker uppifrån och ner, du tittat alltså längst upp på fönstret, och en yta på två cm längst upp till höger (som är väldigt viktigt att se) är nu blockad av Meny-ikonen.

Annars är enheten som sagt fantastiskt och jag kan varmt rekommendera den. Spår och Waypoints är väldigt lätt att strukturera och systemet är enkelt att förstå. Rutter, ekolod och downscan är något jag måste kolla mer på. StructureScan däremot kommer jag diskutera en hel del nästa säsong, men en kortare review kommer på bloggen innan årsslutet. Nedan ser ni givarfästet från Z-bait och hur jag fäst ekoloden med två RAM-fästen.

Skitfiske,

2 kommentarer:

  1. Hei Joakim. Jeg har litt dårlig samvittighet for at ikke 50/200 fungerte for deg, sorry. Kanskje et dumt spørsmål, men du husket på å stille om HDSen fra den gamle giveren til den nye før du prøvde den?

    Hilsen Erik
    (Team Colibri)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behöver du inte ha dåligt samvete för. Jag är glad att jag testade den. Erfarenhet är ovärderligt!
      Jag testade att ställa in till rätt givare men det hjälpte tyvärr inte.

      Radera