17 oktober 2014

En guide till marknadens givarfästen

Jag började ombyggnaden av min båt redan för tre år sedan och har lagt åtskilliga timmar på att klura över olika givarfästen. När vertikalfisket fick fotfäste i Sverige för några år sedan så fanns det inte många alternativ på marknaden, och utvecklingen av nya smarta lösningar har tagit tid. Men nu äntligen finns det flera vettiga alternativ att se över innan man tömmer plånboken och hottar upp gösräsern, och jag tänkte rada upp dem här på bloggen och dela med mig av mina egna erfarenheter.

Först på listan kommer ett fäste som de flesta av de mer inbitna gösfiskarna känner till, nämligen givarfästet från Z-bait. När jag först fick upp ögonen för fästet tidigt förra året så var det relativt statiskt. Joakim som utvecklat fästet hade precis givit ut en ny del som gjorde det möjligt att vrida fästet 180 grader och vända det inåt mot båten, för att skydda det vid transport. Det jag störde mig på då var att fästet fortfarande stod upp vertikalt, och höjde sig 60-80 cm över båten. Jag kontaktade Joakim och fick ett specialanpassat fäste som jag satte på mittoften vilket gjorde det möjligt för mig att ha fästet horisontellt inne i båten under transport (vilken service). Nu äntligen finns denna lösning för alla att köpa, men utan att behöva lossa fästet från originalhållaren.

Jag har nu använt fästet flitigt och är supernöjd. På Bloggen visar Joakim i en video att fästet klarar av farter på runt 12-13 knop, och det kan jag bekräfta. Tillbehör finns för att fästet ska passa reling, grabbräcke och skenor. När jag köpte fästet låg priset på runt 1500kr. Priset på det svängbara fästet är inte fastställt än. Bilder på den nya separata delen samt hur fästet ser ut på båten finns nedan. För mer information, se z-bait.blogspot.com.



  



Nästa fäste är ett jag införskaffade för två månader sedan och är toknöjd med. I samband med att jag klurade över Joakims fäste förra året kom jag som många andra in på RAM-fästen, och hur man skulle kunna tillämpa dessa till ett givarfäste. Nu på senare tid har några fästen med RAM-komponenter dykt upp på marknaden och ett av dessa skaffade jag till passagerarsidan av båten. Jag har två lod som förut kopplades samman med en nätverkskabel, problemet var att passageraren inte såg sin jigg, så jag bestämde mig helt enkelt för att skaffa ytterligare en givare. Jag ville i detta fallet ha något portabelt då jag har framtidsplaner på ytterligare en båt, och då föll det sig naturligt på detta fästet då det såg stabilast ut av de portabla som finns tillgängliga.

Fästet är väldigt enkelt uppbyggt med en RAM C-Arm och ett kraftigt plaströr med plats för att montera en givare. Jag var tveksam att en C-kula skulle hålla måttet, men efter att ha testat fästet ett par turer så vet jag att det sitter stenhårt och inte viker en tum i de relativt höga farterna som jag söker fisk i. Fördelen med detta fäste är just dess enkelhet. Det tar fem sekunder att vända det från insidan till utsidan av båten, och det är bara att ta hem det efter en fisketur om man inte trailar båten. Det negativa är att det inte har en lösning för oss med LSS2-givare. Fästet går att köpa på bl.a. Sportfiskeprylar, och priser ligger på runt 1100kr.





Nästa fäste är ett jag inte testat själv, men som också är populärt bland de mer inbitna fiskarna. Det är konstruerat av Kalman Kovacs men för ett tag sedan tog Borgs Motor in det i lager. Fästet är precisionsbearbetad aluminium och mycket gediget. Det går även att vända det horisontellt vid transport samt in på insidan av relingen. Den enda nackdelen jag vet med detta fästet är priset, som är betydligt högre än på resten av fästena på marknaden och ligger på hela 3900kr! Nedan ser ni bilder på Cecilias nya Starweld med detta fäste installerat (tack för bilderna vännen). Mer information hittar ni på Borgs Motor.






Nästa fäste är ett jag själv använt två stycken av tidigare. Det är ett av de billigaste på marknaden. Det är portabelt, har ett fäste för en givare och kan vridas till horisontellt läge. Fördelen med detta fäste är dels att det är portabelt, men också priset. Tyvärr uppväger inte detta det negativa. Fästet svajar ordentligt redan vid låga farter på 2-3 knop, framförallt när det går sjö, och plastkomponenterna som gör att fästet går att vrida slits snabbt. Mina fästen höll i nästan exakt en säsong. Efter detta var plasten helt utsliten. Bilden nedan är något missvisande då jag fäst det längs med relingen, vilket inte det ursprungliga fästet tillåter. Det kostar 250kr och finns bl.a. på Olssonsfiske.




Nästa fäste är en släkting till RAM-fästet jag har på min båt. Fästet har samma plaströr men istället för en RAM-arm så fäster man det med samma fäste som används av Minn Kotas aktermonterade elmotorer. Det positiva med detta fäste till skillnad från RAM-fästet är att man inte behöver fästa en kula på båten. Det negativa är att det känns betydligt klumpigare än med en RAM-arm, och att det inte går att fälla det längs med relingen. Priset ligger på 850kr och finns bl.a. på Sportfiskeprylar.


Sista fästet i listan är en variant som man började märka på forumen för några år sedan. Ett egenhändigt gjort fäste med hjälp av armen som fäster styret med ramen på en cykel. Det positiva med detta är priset som på bara armen ligger runt 200kr, samt att det är mycket stabilt. Det negativa är att man måste lägga ner tid på att skaffa en stång, att man måste fästa givaren på stången, att det bara passar för grabbräcken i en viss diameter samt att man måste ha med en sexkantsnyckel för att kunna vrida fästet. En till synes smart lösning, men väldigt krångligt och osmidigt. Jag har en vän som fiskat med detta fäste i en säsong och jag tror att han kommer gräva ner det djupt när han väl får sin nya båt. Armen går att köpa överallt där de säljer cyklar, men de flesta rekommenderar Biltema då priset bör vara bäst där.


Det finns ett par till fästen på den Svenska marknaden just nu men inget som är värt att ta upp i listan, som jag vet om. Alla dessa fästen fungerar, men de har sina för- och nackdelar. Jag tycker definitivt att man skall lägga runt 1000kr på ett fäste och skippa de billigare alternativen som inte alls håller samma kvalitet. Om man går upp lite till och köper ett fäste från Z-bait så har man ett riktigt kvalitetsfäste som håller i många år. Att gå upp det dubbla och lite till för ett fäste från Borgs Motor ser jag ingen som helst anledning till.

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar