27 oktober 2013

Lite kärlek till båten

De senaste två veckorna har jag suttit och tittat ut genom fönstret och hoppats på någon dag utan spöregn och 10-14 sekundmeter, men tyvärr har höstvädret hållit i sig och det känns som evigheter sen jag var på sjön. Istället har mycket tid gått åt till att planera vissa modifikationer av båten, och som det ser ut nu så blir allt klart mycket tidigare än väntat.

Jag har fått lite fina erbjudanden den senaste tiden och nu i veckan tog jag tag i diverse inköp. LSS-2 och 50/200-givare är på väg och diverse RAM-fästen är inhandlade. Jag har en dialog med Joakim på Z-bait och förhoppningsvis har vi löst ett givarfäste som passar mina behov ganska snart. Ett HDS-7 är på ingång och förhoppningarna är att lära sig StructureScan innan isen lägger, något jag inte trodde att jag skulle hinna. Många järn i elden och en ganska missnöjd plånbok.

I helgen tog jag tag i installeringen av RAM-fästena med en gång eftersom jag ändå skulle serva motorn. Att planera installationen av nya ekolodsfästen har varit en riktig pina eftersom jag inte haft HDS-7an i handen. Jag kommer att fortsätta använda HDS-5an som lod och behöver därför ha båda loden bredvid varandra, eller ovanpå varandra. Funderingar över vilka RAM-fästen som var lämpliga, både storleksmässigt och längdmässigt, har snurrat i huvudet i flera veckor. Till slut hämtade jag helt enkelt dem jag trodde skulle passa, och så fick det bära eller brista.

Jag började morgonen med att byta oljor och filter på motorn och när det var klart så tog jag bort de befintliga ekoloden och började testa lösningar. Jag hade gjort en wellpapplåda i samma storlek som HDS-7an för att få ett hum om hur loden skulle sitta och efter lite trixande så kände jag att placeringarna var rätt. Det blev den enklaste av lösningar egentligen, jag satte dem bredvid varandra med ett avstånd av drygt 15-20 cm. Där i mellan satte jag fast givarswitchen med en böjd aluminiumplåt. Jag behövde även en stor distans av aluminiumplåt under halva RAM-kulorna eftersom Linders reling sticker ut några millimeter från skrovet. Lösningen ser okej ut, men jag måste byta armar och skaffa kortare. Eller jag måste inte, men jag behöver inte så långa som jag fick med nu, och ju mindre moment desto bättre.


Det är ingen pangbild, bara ett smakprov. Jag kommer göra en uppdatering i bloggen med ordentliga bilder så fort givarfäste och alla lod är på plats. Det finns så lite information om RAM-installationer på nätet så det är bäst att någon börjar visa hur det Kan se ut.

Jag har även skaffat en GoPro White edition med diverse RAM-fästen, så nu kommer Vlogg-produktionen förhoppningsvis igång på allvar, om vädret tillåter. Tills vidare får jag drömma om storekon!


Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar