24 juli 2013

En fiskares Mecka

Semestern kom intågande förra veckan och det blev nästan inget fiske för min del, men i helgen besökte jag Kungshamn med min kära flickvän och självklart blev det en tur till ABU i Svängsta samt en tripp till Laxens hus vid Mörrum. Det blev även en gäddtur ut i skärgården, men en stekande hetta gjorde att vi bara hade ett fåtal ointresserade efterföljare.

ABUs butik i Svängsta var spännande! Priserna var en bit högre än i de flesta nätbutiker, vilket jag var förvånad över, men lite överallt i butiken har de ställ med utgångna produkter som säljs för 50-60% av nypris. Har kan man verkligen göra klipp. Själv fick jag tag på en ny Revo Toro (ej rea) som de i butiken vänligen nog bytte vev på, till en MGX-vev. Jag köpte även ett Skeletor Pro 40-80g 8 fot för lite tyngre spinnfiske samt några laxflugor inför sensommarens besök i Mörrum och Örekil.


Turen till Mörrum var kanon. Vi hittade en restaurang mitt emot laxens hus där maten både var bra och billig, samt att man fick kaffe och kaka på köpet, kan det bli bättre? Vi hann inte med att gå längs med Mörrum vilket var min första tanke, men det lilla vi såg satte klorna i mig och nu har jag verkligen blodad tand inför ett besök i Augusti, på jakt efter storöring och lax!


Laxens hus var intressant. Jag tog mig tyvärr inte tid att läsa all den information som de finns om Mörrums historia, men glasmontrarna med gamla ABU-prylar fastnade jag vid, och akvariet på bottenvåningen med diverse fiskar (Gös, Lax, Öring, Färna, Id och Brax) var kul att studera. Sen fanns det även en även en film som gick i repeat med guidning för laxfiske i älven, men det får vänta till nästa gång.


Jag hoppas att jag och Mörrum ses snart igen!

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar