12 augusti 2013

Semestern slut, fiske tar fart?

Som så många andra semestrar så blev även denna ett race för att hinna med så mycket fiske som möjligt. Jag brukar vara lite trögstartad och komma igång alldeles för sent med fisket, trots att våren är överlägset bäst på de flesta fronter, och ledigheten kommer istället i kläm med det ena passet efter det andra som tyvärr stressas fram för att hinna med.

Jag inledde med ett par vertikalpass efterföljt av lite kvällstrolling, och sena kvällar tillsammans med tidigt vertikalfiske, träning, familj, vänner och flickvän tar på krafterna. Nu på slutet så ångrar jag mycket. Jag borde planerat in ordentliga pass med vila innan för att få bättre resultat, lära sig mer och vara bättre förberedd. Dessutom så brukar jag tvinga fisket genom väder och vind, vilket inte alltid fungerar, utan istället slutar i frustration och misstag.

Några pass blev dock lyckade. Framförallt den första helgen då jag och pappa fick några finare gösar på trollingen och det högg ordentligt på vertikal. Tyvärr blev fisket sämre ju längre sommaren led, och vertikalfisket kan tolkas som katastrofalt dåligt de senaste två veckorna. 22 grader i vattnet och totalt ointresserad gös. Bilden nedan talar sitt tydliga språk. Det är tur att jag som fiskare är enveten, annars hade jag slängt spöt i skogen.


Under en intensiv period då jag var hemma några dagar mellan mina svängar upp till sommarvädret i Bovallstrand så hann jag även med ett färnapass. Det var många år sedan jag fiskade färna senast och det var riktigt kul, trots att det inte är den bästa tiden för dem med lågvatten och hög temperatur. Kvällen genererade några hugg och en liten färna på 850g.


Sista helgen har dock varit som en sammanfattning av sommaren. Jag fick lite heta tips om fint abborrfiske med betesfisk och gav mig fan på att komma ut en tur innan jobbet började. Jakten efter betesfisk började i onsdags kväll, men tyvärr stod jag inte segrande ur den striden. Jag har inte mycket erfarenhet av att plocka upp bra med betesfisk för abborre i Alingsås, så jag fick gå på tidigare erfarenheter sen braxenfisket samt lite goda råd. Tyvärr var det svårare än jag trodde. Mört går alltid att få, men att plocka upp 30 stycken på kort tid i rätt storlek är inte alltid det lättaste. Jag åkte runt till ett par olika ställen och testade med majs. Jag förmäskade t.o.m en av gångerna men utan att lyckas. Jag la även ut lite ryssjor men även det misslyckades. Tillslut, av ren flax, träffade jag på en äldre man ute på Mjörn på fredagen som hade metat abborre på morgonen. Han tipsade om ett nytt ställe där han kvällen innan metat upp sina mörtar, och självklart for jag dit på kvällen. I med ryssjor och ner med majsen. Inte ett napp..

Vid det här laget hade jag åkt runt hela Alingsås på jakt efter betesfisk. Jag hade dock fått ytterligare ett hett tips, ett äss i rockärmen, och ställde klockan på halv fem för att hinna upp och meta betesfisk innan det planerade abborrfisket under lördagen. Klockan ringde och regnet stod som spö i backen. Skickade ett mess till farsan som ville med och sa att han kunde somna om. Själv ställde jag klockan en timme fram, men även vid halv sex spöregnade det. När jag väl vaknat av mig själv åkte jag ner till ryssjorna, och till min förvåning så fanns det lite mört i rätt storlek. På väg tillbaka till bilen så mötte jag av en händelse en av killarna från fiskeaffären i Alingsås, och han menade att maggot var det enda som fungerade där jag försökte få betesfisk.

Klockan var då ganska sent på lördagen och jag hade ingen möjlighet att få tag på maggot. Istället åkte jag hem och hämtade bröd, la ner ryssjorna igen och började meta mört med degklumpar. Ingen favorit då det inte sitter bra på kroken, men mörten nappade i alla fall! Efter en titt på väderprognosen, som visade spöregn och hård blåst hela söndagen, bestämde vi oss ändå för att bege oss till sjön på söndag morgon. Sista dagen, sista chansen.

Klockan ringde på söndags morgon och spöregnet var ett faktum. Jag väntade hemma och hoppades. Samtidigt som blåsten tog i så avtog regnet, och vi bestämde oss för att sticka när vi hade chansen. När jag hämtade mörten så märkte jag till min besvikelse att ett par redan dött, varför vet jag inte. De bör inte dö i ryssjorna.. men det kanske var för att jag tog i dem? Små mört är väl känsligare gissar jag. I vilket fall som helst så var vi nu på väg till sjön som jag tidigare rekat.

När vi väl kom dit så låg det frånlandsvind och det kändes för första gången positivt. Tills vi såg rampen. Mitt i låg ett stort block av asfalt, helt utan anledning, som stack upp två decimeter. Pappas låga V70 som vi valde den dagen och fått hela bensintanken uppsprättad. Det vara bara att hälla ut mörten och åka hem igen..

Idag slutade semestern. Men är fisket över? Knappast. Jag är snart ute och metar mört igen.

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar