7 juli 2013

Elektroniska sjökort

När jag köpte min Linder under hösten 2011 så hade jag redan planerat hur jag skulle utrusta båten för att passa mina behov. Ekolod och plotter kändes som en självklarhet och utan att egentligen läsa på eller fundera så mycket över mitt val så fick det bli ett Lowrance Elite-5. Jag hade inte haft båt med varken lod eller plotter tidigare, och min sparsamma erfarenhet och kunskap hade jag fått från forum och tillverkarnas hemsidor. Tyvärr blev mitt Elite-5 ett dyrt misstag, men samtidigt en bra lärdom. Först när jag fick hem enheten så började jag fundera på vart jag skulle få tag på kartor till plottret. Jag hade, kanske naivt, antagit att bra kartor inte var något som helst problem att få tag på. Men det stämmer tyvärr inte.

Navionics är ett exempel på företag som säljer kartplotter. De verkar ha bra data över Amerikanska sjöar, i alla fall de större, men här i Sverige finns det färre kartor, och de som finns är ofta medelmåttiga. Man kan köpa Navionics kartor i de flesta butiker som säljer plotter, och man köper dem regionsvis för en relativt dyr peng. Om du exempelvis vill ha en karta över Mjörn så får du köpa den regionen som täcker Mjörn för 1500kr. Visst, du får med en hel del andra sjöar också, men frågan är om du någonsin kommer fiska där. Och om du vill ha en karta över exempelvis Anten så är det tyvärr bara att glömma, då det inte finns. Bilden nedan visar Navionics regionskarta.




Förutom priset så är som sagt kartorna inte alltid de bästa. Innan jag installerade mitt plotter så fiskade jag med ett Lowrance Mark-5x och ett handhållet sjökort över Mjörn. Det handhållna sjökortet är detsamma som du får om du köper Navionics elektroniska sjökort, och tyvärr är djupdatan sparsam. Djupkurvorna kring öar och strandkant stämmer bra, även om de är stora hopp mellan djupringarna, men bottenvariation längre ut visas ej på kartan. Något som gjorde att jag till slut faktiskt skrotade sjökortet och började köra på erfarenhet.

Under vintern 2012 fick jag ett mail ifrån Björn Kallin som hade startat ett projekt för att samla in djupdata. Projektet går ut på att folk samlar in data med hjälp av sina kombilod och sedan för över datan till Björn, som i sin tur gör om datan till sjökort och publicerar dem på sin ftp för alla projektdeltagare att använda. Så, förutom att du får data över de platser där du brukar fiska, så får du även all data som alla andra loggat. Projektet fungerar fantastiskt och det kostar ingenting, det gäller bara att man har en enhet som kan logga data. Så här ser sjökortet ut vid användning.

 
Ett Lowrance Elite-5 har tyvärr ingen loggningsfunktion, istället måste man köpa ett externt loggningschip och en extra kabel för enhetens NMEA0183-port. Därav tyckte jag att mitt köp var ett misstag. Samt att jag inte tyckte att enhetens amplitudskop fungerade som jag ville. Istället köpte jag ett Lowrance HDS-5 Gen2 för bara en tusing mer och är supernöjd. Enheten har en loggningsfunktion som är fantastiskt smidig. Man börjar med att sätta i ett MicroSD kort i enhetens SD-läsare, går sedan in i menyn, trycker på "Spela in ekolodsdata", väljer "Externt minne" och trycker OK. Enheten spelar då in data till en fil som du sedan för över till Björn som i sin tur lägger in datan i sjökortet. Kan inte bli enklare eller bättre, och som ni ser ovan så blir sjökortet otroligt exakt, så länge det finns tillräckligt med loggdata.

Mer information om projektet hittar ni Här


 Sen är frågan om man verkligen behöver ett plotter. Själv tycker jag det är ovärderligt vid trolling, Det är också hjälpsamt om man går med i Björns projekt och har möjlighet att studera sjökort över nya sjöar, så man snabbt kan komma till djupbranter och grynnor. Men om du har båten i en och samma sjö och inte vanligtvis behöver trolla längs djupbranterna så ser jag ingen anledning till att införskaffa ett plotter.
 
Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar