11 juli 2013

Utrustning - Vad, vart, hur?

Fiske är förmodligen ett av de dyraste intressena för gemene man. Fiske är prylnörderi av högsta grad och en inbiten fiskare känner sig aldrig nöjd med sin uppsättning av spön, rullar, beten och tillbehör. Att gå in i en fiskebutik är som att gå in i en godisaffär, helt plötsligt blir man sugen på att testa tio andra sorter än dem man kom dit för att köpa, och när man går ut ur affären är bankkontot ofta tömt i väntan på nästa månadsskifte. Det dåliga samvetet väger tungt i fem minuter tills man kommit innanför dörren och får känna, klämma och förundras över alla möjligheter som öppnats för nya spännande kvällar på sjön.

Men alla har inte den ekonomiska möjligheten att lägga ett par tusen i månaden under säsongen. Själv har jag byggt upp min utrustning under många år. Skatteåterbäringen samt det som blir över på lönen under sommarmånaderna brukar uteslutet gå till nya fiskeprylar, och nu har jag en uppsjö av allt man kan tänka sig som har med fiske att göra. Men är jag nöjd än? Självklart inte. Just nu tittar jag på prylar inför höstens gäddfiske. Softbaits och jerk är det skall nötas, samt flötestrolling, och jag behöver förmodligen både spö, rulle och beten. Jag har visserligen en Amba inshore, ett Daiwa Luna Softbaits och ett Daiwa Luna Jerk, med andra ord exakt den uppsättningen som jag behöver. Men bara efter några turer med Amban så tyckte jag att den kändes klumpig, och nu när lågprofilshysterin är i full gas så kan man inte annat än hänga med.

När jag ivrigt visar pappa, min trogna fiskevän, alla nya prylar så brukar mamma sucka och fråga om det inte räcker med mask, flöte och en pinne - som förr? Jo visst, det går utmärkt att meta tusenbröder med den uppsättningen, men hur gör du när du ska vertikala upp den där stora på 10 meters djup strax under båten. Eller när vi ska ligga över vid karpsjön i 50 timmar och vänta på att larmet tjuter? Ja då är det en anpassad uppsättning av spö, rulle, beten och tillbehör som behövs. Det finns helt enkelt mängder av olika metoder som passar olika fiskar, och för varje metod finns det särskild utrustning. Ta en boilienål som exempel, hur överlever man utan en sån på ett karppass? Förmodligen med en vanlig synål (dåligt exempel), men ni vet hur det funkar. Man kan inte feedermeta med ett jerkspö helt enkelt.

Vad du behöver för uppsättning, beten och tillbehör beror alltså på vad det är du vill fiska. Förmodligen vet du vad du tycker om för typ av fiske, och förhoppningsvis är det bara flötmete efter mört. Men om du är som jag och älskar all typ av fiske och måste ha prylar för allt så kan jag ge dig ett gott råd. Testa innan du köper! P.g.a. impulsköp så sitter jag just nu med min uppsättning inför höstfisket som jag inte alls trivs med, och "måste" byta allt. Genom att köpa, sälja och köpa nytt så lär man sig mycket, men samtidigt förlorar man en del pengar som annars kunde gått till ett par nya fina beten när de andra slitits ut.


Vart köper jag mina prylar? Där det är billigast givetvis. Jag köper nästan aldrig i lokala fiskebutiker, även om jag ibland går in på Jakt&Fiskekompaniet i Alingsås eftersom dom har bra priser och är väldigt trevliga. Men nästan alla mina köp görs över nätet. De flesta beställningarna som görs under sommarhalvåret är ifrån Sverige, då jag oftast är beroende av snabba leveranser, men under höst och vinter beställer jag gärna ifrån Tyskland eller England som har överlägset bättre priser än butikerna i Sverige. Förra året köpte jag t.ex. en Shimano Rarenium i Tyskland för 1600kr som i Sverige just då låg på över 3000kr!

Just nu beställer jag det mesta ifrån Olssonsfiske.se. De har mycket bra service och väldigt snabba leveranser, samt ett schysst utbud och riktigt bra priser. Helt enkelt en av de bästa nätbutikerna i Sverige just nu. När jag köper karpprylar blir det dock oftast från Sporting i Örebro. Den fysiska butiken, som förövrigt är mycket bra, heter Sporting, men nätbutiken är uppdelade i fyra olika sidor beroende på vilket typ av fiske man ägnar sig åt. Sporting.se, Popuptackle.com, Attitudebaits.com samt Sportingflyshop.se. Att ett företag delar upp nätbutiken i fyra helt separata domäner är ett bevis på att det finns en uppsjö av fiskeprylar att köpa.

Andra leverantörer som jag hört gott om är Dogger.se, Beten.nu och Sportfiskeprylar.se. Vilken just du väljer beror på vad du vill köpa och vad för priser de olika butikerna har. Alla dessa nätbutiker har bra service och är snabba. Konkurrensen är otroligt tuff för fiskebutiker just nu och de gör allt för att behålla sina kunder. Så välj den butik där du får bäst pris. Om du har tur så är det din lokala butik, och då kan du även känna på prylarna innan du köper dem.

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar