2 november 2014

Gädda äter tydligen gös

Ingen nyhet att gädda äter gös naturligtvis, men idag fick jag det svart på vitt att gös tydligen är mer attraktivt än Westins Twin Teez, i alla fall för en av sjöns krokodiler...

Var ute en kortare sväng idag med min lekkamrat, mest för att kolla upp en grej angående störningar i ekolodet som skapas av elmotorn. Tanken var att fiske en timme eller två då jag var trött och inte vågar utsätta mig för två dagars ansträngning i rad. Således hade jag inga direkta förhoppningar på fisket, utan ville bara släppa ner jiggen för abstinensens skull. Det blåste ganska kraftigt så vi åkte över till läsida och började söka efter pelagisk fisk längs branterna. Efter ett par ointresserade fiskar kom jag över ett fint eko på 8 meters djup som small på ganska omgående. En riktigt kraftig gös med hög rygg och stort huvud, tyvärr fattades det några cm då den endast kom upp i "ynka" 80. Uppskattad vikt till mellan 5-6kg.



Efter två snabba foton åkte jag sakta mot hamnen igen och sökte samtidigt av ett flak i hopp om en matgös. Den kraftiga vinden verkade äntligen satt fart på fiskarna och jag tog snabbt en mindre pelagisk gädda och en matgös, men jag fortsatte fiska mig hemåt och efter en stund slog nästa gös på i matstorlek. När gösen var halvvägs upp i vattenmassan såg jag på lodet hur något sköt fart från botten och efter bara någon sekund blev det helt stumt i andra änden. Gäddan, som tydligen var av modell för-stor-för-ett-vertikalspö vände buken och satte fart ner mot botten. Jag låg över relingen och trixade med slirbromsen i ren panik, samtidigt som båten drev över linan. Gäddan stod orubblig på botten medan jag fick i ordning på prylarna och kunde föra linan under motorn och till rätt sida av båten, sedan följde ett par ordentligt huvudskakningar innan den släppte gösen.


Jaja, jag fick en matgös till i alla fall. Men en sjövarg hade varit roligare, även om den tog på gösen.. som tog på jiggen.. Snacka om blodad tand inför flötestrollingen i höst. Ge mig betesfisk!

Jag åkte hem efter detta och lyckades få in en riktigt fin SI-träff på något som förmodligen är sidan av en gammal träbåt. Läckert. Skitfiske på er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar