8 november 2014

Att fota sin fångst Del 2 - Ensam i båten

I första delen pratade jag om hur man ska tänka som kameraman när man fotar andras fångster. I den här delen ska jag ta upp hur man gör som ensam fiskare för att fota sig själv och sin fångst. Själv fiskar jag nästan alltid ensam och jag har fotat åtskilliga fångster själv. Det finns en hel del problem att överkomma för att på ett smidigt sätt fota ensam, och förhoppningsvis kan jag dela med mig av mina erfarenheter och göra det enklare för er.

Som fotograf finns det mängder av kameror att välja mellan, men för att kunna fota sig själv på ett smidigt sätt så begränsas utbudet kraftigt. Ett måste vid den här typen av fotografering är att faktiskt kunna se vad man fotar i realtid. Att försöka sätta upp kameran i förtid och tro att motivet blir rätt när man väl fotar räcker helt enkelt inte. Det finns ett par olika lösningar för detta. Dels kan man koppla vissa kameror till en dator eller extern skärm, antingen via kabel eller inbyggd wifi, eller så skaffar man en kamera med vridbar display. Att koppla kameran till en dator är naturligtvis inget smidigt alternativ och externa displayer till kameror kostar multum. Då återstår en vridbar display, något jag själv använt under ett par år.

Det finns ett begränsat antal kompaktkameror med vridbar display och ett enkelt sätt att lista dem på är att söka efter kompaktkameror på prisjakt och kryssa i "vridbar skärm". Själv har jag använt en Canon Powershot G11 ett par år. Kameran lanserades 2009 och är utdaterad sedan länge, men den vridbara displayen och diverse användbara funktioner gör den här kameran perfekt för en ensam fiskare. Uppdateringen Canon Powershot G12 lanserades 2010, också den med vridbar display, och det är en kamera jag verkligen kan rekommendera. Tyvärr tog Canon bort den vridbara displayen på Powershot G-serien efter detta
När man väl har kameran i hand så finns det olika sätt att montera den på. Ett alternativ är ett vanligt stativ, något som fungerar ypperligt för någon som fiskar från land, men kan vara aningen klumpigt att sätta upp i en båt. För båtfiskare finns alternativet att antingen montera statiska kamerafästen på t.ex. grabbräcken, eller att använda en Gorilla tripod. Gorilla tripod är en personlig favorit och något jag alltid använder ihop med min G11. Bilden nedan visar det lilla flexibla stativet som går att hitta billigt på Ebay.


När kameran står på plats så finns det ett par olika sätt att faktiskt fota på. Min Powershot G11, och förmodligen alla andra kompaktkameror i dagsläget, har en timerfunktion där man kan ställa in en fördröjning från det att man trycker ner avtryckaren till att fotot faktiskt tas. Dock finns det ett par problem med detta, framförallt med fokuseringen, men också med exponeringen. 

Vid fototillfället kommer du sträcka dig fram för att komma åt avtryckaren på kameran. Vad som händer då är att kameran fokuserar på ditt ansikte eller bröst en meter ifrån linsen, samt exponerar för vad den ser i det ögonblicket. När du sedan lutar dig tillbaka och tar upp fisken kommer kameran fota med fel fokusering och exponering. Det går att trixa med detta vid fototillfället för att kameran skall fokusera och exponera rätt. T.ex. kan du ställa in fokusering och exponering manuellt, men det är tidskrävande och något man vill undvika när fisken ligger i håven. En mycket smidigare lösning är att använda en utlösare.

Det finns fjärrutlösare och trådutlösare, och skillnaden är vad namnet föreslår. Trådutlösare är billigare än fjärrutlösare, men med en fjärrutlösare kan du sitta var som helst i båten, eller vid sjön, och trycka av fotot. Du slipper alltså att sträcka dig fram för att komma åt kameran och kan istället trycka av fotot i realtid och få rätt fokusering och exponering. Med en vridbar display och en fjärrutlösare är det inte så stor skillnaden mellan att vara bakom eller framför kameran.


För er som har en kompaktkamera utan vridbar display men med möjlighet att filma så finns alternativet att helt enkelt sätta upp kameran med en vinkel man tror fungerar, trycka på rec och vrida sig själv och fisken i olika positioner. När ni väl kommer hem tar ni upp filmen i ett redigeringsprogram så som Windows Moviemaker eller Adobe Premiere och tar ut stillframes som ni tycker blev bra. Ett "fulfix" jag använt mig av tidigare. Nackdelen med detta är bristen på .RAW, den låga upplösningen och motionblur som skapas när du rör dig framför kameran.

Kom ihåg att ha fisken på land eller i båten så kort tid som möjligt. Själv håvar jag större fiskar och låter dem sedan ligga i vattnet medan jag plockar fram och sätter upp kamera, måttband, matta, vågsäck och våg.

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar