24 november 2014

Vertikalad drömfångst!

Enligt SMHI skulle det blåsa 1-2 m/s under Lördagen och med betesfisk i sumpen och vetskapen att ett par vänner skulle ut och köra en heldag på samma sjö gjorde att jag var taggar på ett sätt som jag inte varit sedan förra hösten. Jag ställde klockan för första gången i år och var på plats med spöna i sjön runt 11-tiden på morgonen. De flesta hade redan fiskat i runt tre timmar och skulle inte kalla 11-tiden för morgon, men något jag fått lära mig den hårda vägen är att allt i livet inte handlar om prestation, och att sova ut gör att man kan njuta fullt ut av alla timmar på sjön.

Med det sagt så hade jag hellre varit på sjön vid soluppgången och fiskat av alla heta ställen först..

Jag började på en sträcka som jag tidigare vertikalat på utan några resultat vad gäller gädda, däremot vet jag att det går fina pelagiska gösar längs med branten och att betesfisk finns i närheten. Första snipen tog redan efter tjugo minuter men efter det dog det av. Sträckan var inte lika het som planerat och till slut tog jag upp tacklena och åkte vidare till ett ställe som jag verkligen fastnat för nu under hösten. Jag kör ett lite annorlunda fiske där jag kombinerar flötesmete, bottombouncer och vertikal, vilket jag skall göra en artikel om nu under hösten, och det tog inte mer än 15-20 minuter innan första gäddan tog på ett spö riggat med bottombouncer. En ganska smal och slank gädda på 95cm som bjöd på lite efterlängtat rulltjut.

Jag körde vidare ut på ett flak och tog snabbt en fin matgös på bottenvertikal och en mindre gädda på flötesmetet. Därefter började jag närma mig flakets ytterkant som jag hade störst förväntningar på. Ni som flötestrollar vet vad jag menar, man har en planerad sträcka innan fisket med en eller ett par riktigt fina hotspots där man sitter på helspän och förväntar sig dagens karatehugg. Just vid ytterkanten av flaket kom jag över ett fint pelagiskt eko på 6 meter över 12 meter, strax ovanför betesfisken. Jag släppte ner min twintail och det small omedelbart. Ett brutalt hugg som följdes av ryck som för mig endast kan jämföras med en abborre som knarkat ryssfemmor. Jag drillade fisken hårt och lät den inte vända buken till, därför blev kampen relativt kort och när fisken kom upp blev jag mäkta förvånad.


För alla fiskare är det något speciellt att få en drömfisk i hemmavattnet. Att sedan få en fisk som har så stor betydelse som individ, inte bara för sin storlek, utan för sin existens och det faktum att den nyligen fortplantat sig, är fantastiskt. Något jag kanske inte får uppleva igen.


Jag ringde Fredrik Aremyr som var ute på reportagefiske med Fiskejournalens PO Johannesson och de var snabba med att äta upp pyttipannan och dra på i full fart för en fotosession. 4100gram på 81cm blev resultatet efter en vända i vågkassen, och återutsattningen gick kanonbra.

Nu fattas bara den där förbaskade laken..

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar