8 oktober 2013

Tuffa dagar på sjön

Det blev två pass förra veckan, en eftermiddag och en heldag i Söndags. Tyvärr var vädret allt för dåligt i Lördags för att ens tänka på att ge sig ut. Blåsten har varit ihållande länge och Söndagens pass var riktigt tungt för kroppen. 8.5 timme på sjön är jobbigare än man tror när man sitter i en mindre alubåt och parerar våg efter våg.

Veckans första pass var lyckligtvis en helt annan historia. Det var spegelblankt på sjön när jag kom ut och solen sken. Skönt att slippa kall vind och gäss för en gångs skull. Jag började söka pelagiskt som vanligt och hittade en hel del ekon som vägrade bita i gummit. Björn var på plats när jag kom ut och vi möttes upp. Vi fiskade ihop på samma flak ett tag innan jag förflyttade mig söderut, mot ett grund jag inte sökt av tidigare. På vägen dit hittade jag ett grant eko i frivattnet och äntligen small det. En vacker gös på 5.6kg och 80cm kom upp i båten. Sandeel slug av större modell var melodin den här gången.

Väl vid grundet började jag söka gädda under betesfisken. Jag hittade ett riktigt fint pelagiskt eko men tyvärr var fisken väldigt aktiv och jag tappade bort den med en gång. Några minuter senare fann jag ett bättre eko på botten som slet tag i en 20cm Westin. Fisken följde med lugnt och sansat men släppte tyvärr några meter under båten.

Jag övergav grundet efter att ha sökt ett varv och styrde båten längre söderut. Till slut hittade jag ett flak som inte är markerat på sjökortet, och efter en kryssning märkte jag att det fanns gott om betesfiske både på och runt om. Det visade sig även att flaket höll rikligt med stor fisk. Ett sms skickades till Björn och vi började söka av tillsammans. Det fanns verkligen mängder med större fisk men tyvärr ville ingen bli lurad. Lite smågös var det enda som kom upp innan solen gick ner.

I söndags morse åkte jag ganska tidigt för att lyckas få någon timmes fiske utan kraftig blåst. När jag kom ut var det spegelblank och dimman låg tät. Tur att man har GPS och gott lokalsinne på sjön, annars är det lätt att villa bort sig när man inte ser annat än vatten och en stor dimvägg.


Jag fick ett sms från Björn och vi möttes upp på samma flak som vi sökt av några dagar innan. Den här gången var betesfisken samlad på läsida om flaket och det var nästan tomt uppe på. Jag åkte ut och sökte pelagiskt medan Björn höll sig på flaket. Första pelagiska ekot jag hittade small på direkt. Jag fick med den några meter innan den släppte och bitmärken i jiggan avslöjade att den tyvärr aldrig tog över stingern. Fisket efter detta var riktigt trögt och vinden tilltog. Jag började söka mot vinden. Planen var att sedan vända och göra en lång kryssning mot läsidan av en ö. På väg upp mot vågorna kom jag över ett riktigt grant eko i frivattnet som tyvärr skyggade när jiggen kom ner. Efter detta vände jag om då blåsten blev för kraftig. En gädda på runt 4kg klev på innan jag tog upp givaren och åkte i full fart mot lä

Vi fiskade på läsida resten av dagen. Efter en timme small det på min sandeel slug igen och den här gången följde gösen med nästan upp till ytan innan den släppte. Riktigt surt med två tappade fiskar. En stund efter det fick jag en mindre gös på 70cm som fick gå tillbaka med en gång, och ytterligare 30 minuter efter det tappade jag en gös till.

Sandeel slug var det enda som fungerade förra veckan och den lär bli mitt förstaval i helgen som kommer. Hoppas att vinden lägger sig.

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar