12 oktober 2013

Flötestrolling med jackpot

Förkylningen bröt lyckligtvis inte ut helt och jag kände mig piggare i morse. 06:00 skrapade jag rutorna på bilen och åkte för att tömma ryssjorna i hopp om lite större mört. Jag hade med mig 8 stycken från frysen i blandade storlekar, och tur var det då ryssjorna nästan vara tomma. Endast två mörtar i okej storlek åkte ner i beteshinken..

Jag åkte förbi och hämtade upp pappa på väg mot sjön. Vi körde ner båten på rampen precis i gryningen. Timingen var perfekt och vi styrde ut mot öppet vatten i morgondimman, precis innan solens första strålar sträckte sig över vattnet. Det låg en svag bris redan och jag kände mig stressad att komma igång. Vi la ut betena direkt bara för att se så allt stämde och jag tacklade upp ett tredje spö som inte var helt förberett sen kvällen innan. Vi bestämde oss för att åka direkt mot en av sjöns sydvästliga uddar som jag visste höll bra med betesfisk, eftersom det skulle blåsa Nord-Nordostligt resten av dagen. Bäst att beta av de ställen som bara är tillgängliga i gryningen så fort man kan.

Vi la ut alla tre spöna och strax innan udden kom vi in över en slänt som höll mängder med betesfisk. Det dröjde inte länge innan en av mina baitrunners började tjuta, men tyvärr satt inte mothugget där det skulle. Gäddan bet på den enda levande mörten som jag valde att tackla direkt, och nu hade vi bara en kvar i beteshinken.


Vi åkte runt udden och fortsatte sedan längs en lång vassrygg. Betesfisken var som bortblåst men vi såg en hel del gädda på lodet som tyvärr inte tog. Efter två timmar bestämde vi oss för att byta plats och testa ett grund som mer eller mindre ligger mitt i sjön. Väl där märkte vi att vinden hade tilltagit och vi var tvungna att åka mot läsida. Vi hade varit ute i tre timmar utan fisk och att bli tvingad till läsida tog som vanligt musten ur mig lite. Jag gillar verkligen inte att bli tvingad till en del av sjön. Men vi tog fram lunch och stretade vidare, och efter ytterligare en halvtimme utan varken betesfisk eller gädda på lodet så började förvånansvärt nog en av mina baitrunners tjuta, och den här gången satt mothugget där det skulle. En mindre enkilosgädda som tagit en hälften så stor mört kom snabbt in till båten, en välkommen gäst!


Efter detta kom vi runt en udde med mängder av betesfisk och då började det hetta till på allvar. Återigen var det en av mina mörtar som blev attackerad och mothugget satt fint även den här gången. En vacker gädda på runt 3kg krokades av snabbt och en ny mört tacklades. Jag styrde tillbaka och följde en 8 meters kurva längs udden in mot en skyddad vassvik. Efter ett sjok med betesfisk fick jag se dagens finaste båge på lodet och förhoppningarna var höga. Gäddan verkade inte intresserad, men jag släpper inte en potentiell drömfisk så enkelt, utan gjorde en bred U-sväng och kom tillbaka mot fisken. Den här gången fick jag en fullträff med lodet och det blev en kraftigare båge än förra gången. Ingen tvekan om att detta var en fin fisk. Jag visade pappa ekot och vi satt på helspänn medan flötena sakta drev förbi..

Inget hände till en början och vi måste varit förbi fisken med 20-30 meter. Sen började en av mina baitrunners knarra lite lätt. Jag tog loss spöt och istället för att göra ett mothugg direkt så öppnade jag bygeln. Flötet var inte under och det såg ut som att gäddan bara hade tagit ett smakprov. Men så började det glida bortåt i tilltagande hastighet, och när det äntligen dök så gjorde jag ett ordentligt mothugg som satt klockrent. Jag kände tyngden av fisken direkt. Man vet att det är fin storlek när båten vrider upp sig :)

Pappa skramlade med håven en stund och efter en kort och intensiv fight landade vi en riktigt grann höstgädda. Helt underbart att få en sån fisk på flötestrolling, vilken känsla! 7.8kg och 105cm.


I morgon blir det långpass på Mjörn i jakt på storgös!

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar