5 september 2013

Gös och Svordomar

På fiskesnack förra veckan var det en vänlig själ som tipsade om Stjärnås 20-års jubileum där de sålde allt i butiken för 50%. Helt galet. Synd (eller tur..) att de inte har ett bättre sortiment för då hade jag gått lös totalt. Efter en noggrann titt i butiken fick det bli lite småkrams, ett vertikalspö och den enda Revo MGX:en som var kvar i butiken. Jag var som en pojkspoling med hela bilen full av godis på vägen hem, underbart när man kan hitta dyra fiskeprylar billigt.

I helgen åkte jag och pappa på en roadtrip ner till Mörrum i hopp om att lura en Lax eller två. Tyvärr kom vi ner i helt fel tid och lågvattnet gjorde att både Öring och Lax var ovanligt svårflörtade. Av kanske 30 fiskare i pool 1-32 togs fem registrerade fiskar under hela lördagen. Vi nötte från fem på morgonen fram till tio på kvällen med en sovpaus under dagen, med endast ett hugg från en mindre Öring som resultat. Det var riktigt jobbigt att ta sig upp på söndag morgon och försöka hitta motivation. När jag nött med spinnfluga en timme så hoppade en redig +10 Lax rakt över linan, och med det gav vi upp. Nu dröjer det innan jag ställer mig och nöter Lax igen..

Efter hemkomst så väntade jag ut en mindre förkylning innan jag äntligen fick tillfälle att testa min nya vertikalutrustning. Jag skulle bara vara ute en kort stund, och redan efter fem minuter kom det in ett kraftigt eko under båten. Jag släppte snabbt ner min Fin-S och efter 10 sekunders lirkande så small det till. Efter en riktigt skön fajt med nytt spö och ny rulle kom det upp en tjusig hongös på 4.9kg fördelat på 79cm. Inte illa pinkat för att vara första fisken.


Jag har avverkat många pass i sommar i jakt på större fisk men inte lyckats. Försommaren gick ju kanon med en topp på 6.1kg fördelat på 85cm, men så fort tempen gick upp så gick gösen djupare. Nu när tempen gått ner igen såg jag en helt annan typ av aktivitet. Gösen var i gasen redan vid 18-tiden och betesfisken, som under sommaren stått över djupare vatten, var nu inne på grundare områden och med dem följde gösen.

Efter en stunds bottenfiskande med mängder av smågös som resultat så hade jag ställt Revons spärr på max. Jag kan inte säga att jag är van vid rullen än då jag ställer om spärrarna med jämna mellanrum. Dels vill jag att betet skall gå ner snabbare, och dels vill jag ha hårdare spärr. Med bara lite lösare spärr satt inte mothuggen ens på de mindre gösarna, och det blev jag lite irriterad på. Jag började hålla tummen ordentligt på spolen, men i stridens hetta så är det lätt att man råkar lätta på trycket och då slirar spolen ändå.

Med spärren på max sökte jag vidare efter bättre ekon och efter ett tag kom det in ett riktigt fint på 6 meter över 18 meter. Jag släppte ner en vit Savagegear Sandeel och efter en stunds lirkande så small det. Mothugget satt perfekt och gösen följde snabbt med mot ytan. När jag fick se den till synes 80cm långa fisken så vände den buken till och stack ner mot djupet igen. Med spärren fortfarande på max fick jag hänga över relingen, och lite panikslaget så lossade jag spärren någon millimeter för mycket, vilket resulterade i slacklina och tappad fisk. Efter svordomar och omkringslängda fiskesaker så åkte jag hem.

Att tillägga är att jag tidigare fiskat vertikal med en Shimano Rarenium och har noll kontroll över min nya lågprofilare. Men nu har jag lärt mig en läxa, och efter nästa mothugg kommer jag släppa väldigt försiktigt på bromsen..

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar