19 september 2013

Tappad drömfisk

Jag åkte aningen tidigare från jobbet igår för att hinna med lite kvällsfiske nu när mörkret faller allt tidigare. Det var riktigt kallt på sjön och vattentemperaturen var lägst hittills, 16-16.5 grader. SMHI visade svaga vindar men när jag väl började söka pelagiskt så hade vinden tagit i och det blev riktigt svårtfiskat. Alla kläder åkte på och termosen med varm choklad kom fram redan vid 17-tiden (vad är kaffe?). Jag stretade på i två timmar på första stället som jag vet har varit hett under en tid, men vinden var för kraftig och till slut var jag tvungen att flytta mig till läsida. Vid 18:30 började gösen bli mer aktiv och jag hittade de första ordentliga ekona, men tyvärr stod de flesta på 12-13 meter och de som stod på fiskbart djup vände direkt när jiggen närmade sig.

Trots trögt fiske så ljusnade tillvaron framåt 19-tiden då vinden äntligen la sig och jag fritt kunde välja fiskeplats. Jag åkte till ett stort 10-meters flak där jag vet att större gös vandrat upp på kvällen och började sökandet på nytt. Till slut fann jag är bättre eko under ett stort stim betesfisk. Fisken stod en meter från botten och rörde sig väldigt aktivt. Jag gissade på gädda och efter att ha bytt upp till 0.45 flour carbon sen senaste turen så släppte jag ner min 20cm Westin med förtroendet att tafsen skulle hålla. Efter några minuters stalkande så small det och jag kände direkt att det var okej tyngd i änden på linan. En tjock välkonditionerad gädda låg till slut i håven, men som tyvärr hamnade på fel sida av sträcket - 98cm och 6.5kg. Gäddan hade även ett ordentligt sår som syns på den immiga bilden nedan, precis ovanför min högra hand. Närmare hälften av gäddorna jag fått i Mjörn i år har varit skadade, tråkigt..


Gäddan fisk gå tillbaka efter en snabb vända framför kameran och mitt sökande fortsatte. Jag hade några minuter på mig innan mörkret föll och åkte tillbaka mot flaket som jag drivit ifrån. Redan vid första kanten hittade jag ett enormt eko strax över botten på 10 meters djup. Jag hade ju förra gäddans eko färskt i minnet och detta var betydligt kraftigare i jämförelse. Min flour carbon var lite sliten efter förra drillen men jag kände mig stressad då mörkret föll och jag visste att fisken var aktiv, så med rädsla för att tappa ekot så släppte jag ner min Westin på nytt och började lirka. Ekot rörde sig inte till en början och jag blev tveksam till att det verkligen var en fisk och inte något som gått genom isen eller tappats från en båt. Men så efter någon minut så steg den och det sög till ordentligt i spöt. Jag gjorde ett kraftigt mothugg och kände tyngden av vad jag uppskattar till en riktigt drömgädda innan tafsen gick. Jag svor och kastade spöt i båten av frustration, och det var faktiskt nära att tårarna kom. Man förstår inte själv hur mycket tid, kraft och pengar man lägger på det här intresset förrän man tappar ett monster under båten..

Nu blir det lite annorlunda taktik i framtiden. Hösten har kommit och det märks tydligt att gäddorna är ordentligt i gasen. Jag skall införskaffa ett kraftigare vertikalspö och använda min Revo NaCI med wire som ett extra set i båten. Det är relativt enkelt att avgöra ifall det är gädda eller gös under båten där jag fiskar, och att ha två uppsättningar känns som en bra idé. Inga fler missade gäddor i år.

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar