19 augusti 2013

Antiklimax

Förra helgen skrev jag ett blogginlägg och berättade om en misslyckad tur till ett nytt hett abborrvatten. Det här är del två.

Planen den här gången var att göra allt rätt, till skillnad från innan. Jag planerade att fixa rampen som vi helgen innan fick åka ifrån, ordna betesfisk i tid och se till att få ett riktigt fint abborrfiske. Sagt och gjort så åkta jag via sjön på väg hem från jobbet i fredags med spade och spätt i bagaget. Efter någon timmes kafttag hade jag slagit bort den spetsigaste delen av asfaltsblocket som låg mitt i rampen och fyllt upp med grus och jord. Bilderna nedan visar före och efter.


Nöjd och motiverade åkte jag hem, åt middag och stack iväg igen för att meta ordentligt med betesfisk. Med maggot som bete den här gången gick metet betydligt bättre och äntligen nappade mörten. Det tog dock ett tag att få upp tillräckligt många och i framtiden så kommer jag förmodligen införskaffa ett kastnät. Det verkar så väldigt smidigt. Tänk att få ihop 30 betesfiskar på ett par kast istället för att stå och meta i ett par timmar.

På morgonen dagen efter åkte jag och hämtade båten och sedan iväg till metesplatsen för att hämta mörten. Jag har igen ordentlig sump utan förvarar mörten i en ryssja, vilket skulle visa sig vara ett misstag då all mindre mört lyckats rymma, trots smala ingångar. Suck.. det ena misstaget efter det andra. Jag hade inte maggoten med mig så jag fick åka hem och hämta den, för att sedan åka bort igen för att meta mer betesfisk. Den här gången valde jag ytterligare ett nytt ställe, och det skulle visa sig vara ett bra val. Det fanns gott om mört och det tog inte lång tid att fylla spannen, som för övrigt innehöll en ordentlig kylklabb. Jag gjorde ett misstag med ryssjan, men den här gången så höll jag i alla fall all mört vid liv hela vägen. Kylklabb och ett varsamt handhavande var rätta medicinen.

Äntligen kunde jag åka iväg mot sjön. Väl där körde jag ner trailern sakta mot sjön och såg till att hamna rätt med bilen. Väl nere så sköt jag ut båten och vart glad att det inte skedde något problem. Jag var orolig att rampen skulle vara för långgrund, men jag hade mycket vatten till godo i aktern. Problemet skulle istället visa sig vara att komma upp med bilen från rampen. Min framhjulsdrivna V50 spann som en vild hamster i gruset och efter ett par försök började jag bli lite kallsvettig. Inte över att bilen satt fast, utan för att tiden rann iväg och de finaste fisketimmarna redan låg bakom mig.

Jag hittade lite brädor i skogen och försökte lägga dem under framhjulen, men de spann vildare på dem än i gruset. Det luktade bränt och jag var på väg att hämta hjälp. Men hjälp skulle betyda att gå och väcka någon i närheten som förhoppningsvis kunde hjälpa till att dra upp bilen, vilket skulle betyda än mindre tid på sjön. Istället backade ner så långt jag vågade och testade att vrida helt åt ena hållet för att försöka hitta lite fastare mark. Den här gången gick det och bilen for upp som en raket, utan skador undertill trots sten och bröte i vägen. Nu var det bara att dra upp släpet för hand och äntligen åka ut. Förresten så var allt detta ganska obehagligt eftersom handbromsen inte fungerar...


Väl ute på sjön så åkte jag lugnt och sansat eftersom jag hört om stenar som sticker upp här och var. Och nog var det så, ingen som kom så högt upp att den skadade båten, men det var bra nära ett par gånger. Jag åkte lugnt med elmotor så ingen större skada hade skett, men jag undviker gärna att åka på vassa stenar med min tunna Linder. Om man har otur så kan det gå riktigt illa. Fisket i sig gick trögt. Jag hittade fisk lite sporadiskt men de ville inte hugga. Relativt hård vind gjorde att bottombouncing (som jag använde mig av) var riktigt svårt. Jag är ovan vid metoden och förstår ärligt talat inte hur man bedriver det på ett bra sätt. Inte än i alla fall. Bottnen var allt annat än jämn. Utan Elektroniskt sjökort kunde jag inte hålla mig till en kant och pendlade därför titt som tätt mellan 2 och 10 meters djup, vilket naturligtvis försvårar tekniken. Till slut valde jag att nästintill ligga stilla med båten och vertikala med tacklet. Jag såg snabbt att fisk kom fram och var intresserade av betet, men ingen högg. Detta varvade jag med att reka bottnen runt om i sjön i ett par timmar, helt utan framgång, och till slut gav jag upp för dagen..

Jag åkte in med båten, hämtade trailern och rullade ner den för hand på rampen. Jag hämtade bilen och backade ner så att jag hade bakdäcken precis på kanten av asfaltsplatån och drog sedan en kraftig rem mellan dragkrok och trailer. Sedan satte jag två ordentliga stenar bakom trailerdäcken och drog upp båten. Efter det fick jag bogsera upp hela ekipaget lugnt och säker. Inte helt optimalt, och med största sannolikhet kommer jag aldrig åka dit igen med båten och bilen jag har nu. Skruttbåt och fyrhjulsdriven bil är vad som krävs.

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar