15 september 2013

Gädda, blåst och nya gummin

Det stabila högtrycket som varat i två vecka, fram till igår, har utnyttjats till fullo. Jag har nog varit ute 3-4 pass i veckan och resultatet har varit riktigt bra. Tyvärr börjar det skymma tidigt nu och passen efter jobbet blir korta, men jag har ändå lyckats syna fyra gösar runt 75cm och haft på en i samma storlek som slet sig. Häromdagen åkte en kompis med ut i båten för första gången och efter bara 20 minuter så steg det på en grann 74cm hona som fick simma tillbaka utan att hamna i vågsäcken.

Den här helgen planerade jag in ett längre pass i Anten som tyvärr blev inställt. Istället sitter jag här och rullar tummarna i hopp om att blåsten lägger sig. Regn och byvind på 10-11sm är inget jag beger mig ut i på jakt efter pelagisk gös. Igår hann jag ut några timmar och kunde lägga mig på läsida av en utav Mjörns större öar och fick möjlighet att testa de nya Westinjiggarna jag fått hem från Ribatex.se. Jag hittade fort ett par finare ekon som bara gick upp och synade jiggarna innan de vände tillbaka ner mot djupet. Till skillnad från tidigare veckor med blå himmel, stilla vatten och högt tryck så var gösen nu inte alls skygg. Till viss del är det skönt att kunna släppa jiggen utan att behöva oroa sig över att skrämma fisken, men samtidigt så hjälper det inte när de ändå inte vill hugga.

Efter två timmars stretande så hittade jag äntligen rätt färg och samtidigt verkade gösen komma in i en huggperiod. Melodin var riktigt mörka jiggar, kanske p.g.a. det mulna vädret, och jag drog snabbt ett flertal mindre gösar. Jag satte på en mörkare 20cm westin och kryssade över ett 10-meters grund där jag fick syn på ett kraftigt eko strax över botten. Jag hade haft gädda under båten tidigare på eftermiddagen och misstänkte att även detta var en, men i större storlek. Jag sänkte ner jiggen och fisken steg blixtsnabbt. Det blev ett *Tick..* istället för ett efterlängtat spöböj när min stackars 0.35 flour carbon-tafs gick av som en sytråd..

Det blev en dyster tur hem igår kväll och den här dagen gör att jag klättrar på väggarna Nya gummin, gott om motivation men höstväder på intåg. Istället har jag fotat lite av de nya betena och tänkte visa hur jag tacklar dem.

Första bilden visar två 25cm Relax samt två 23cm Fox Rage.  Andra bilden visar vilka tackelmaterial jag använder. Jiggar specifikt för gädda tacklar jag med stingers av 40lb titanium och 6/0-4/0 Gamakatsu- eller Ownerkrok. Jag fördrar Owner även om det är Gamakatsu på bilden då jag nyligen sett en Gamakatsu som gick av. Tredje bilden visar vikten av en Relax med 35grams jiggskalle vilket jag vet många är nyfikna på. Efter detta ligger det fyra 20cm Westin varav den mörkare som jag hade framgång med igår är näst högst. Stingers för gösjiggar tacklar jag med 0.28 Strikewire lina eller tunnare 28lb wire.


Jiggskallarna är 10/0 35g samt 10/0 20g från fishmania. Jag beställde lite fler Westinfärger idag och kompleterade med 8/0 22.5g jiggskallar vilket jag tror är optimalt, om man är inte förtjust i flexheads. 10/0 kanske är lite långa för 20cm Westin. De sitter fint men de hämmar jiggens rörlighet en aning. Fishmanias Big Game huvuden har i alla fall krokar med ordentligt gods vilket jag uppskattar efter att gösen på 74cm häromdagen ägde en Gamakatsuskalle fullständigt. Krokan var ordentligt vind och böjd när fisken låg i håven.

Jag hoppas ni fick lite tips som hjälper er att tackla jiggarna i framtiden. Nu ska jag fortsätta att klättra på väggarna i väntan på stiltje.

Skitfiske,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar