25 september 2013

Sagt och gjort, ny utrustning

Efter mitt förra blogginlägg började jag omedelbart spåna på ett nytt set till vertikalfisket. Som jag skrev så kända jag behovet av ytterligare ett tacklat set i båten, gärna aningen kraftigare, med wire. Det är ofta ganska enkelt att avgöra om det är gädda eller gös under båten i Mjörn och jag vill inte tappa ytterligare en fin gädda den här hösten.

Jag har kollat runt i den lokala fiskebutikens sortiment en hel del i år och jag visste att de hade några Veritas och Yasei inne, samt ett Yasei dropshot som jag var sugen på till höstens abborrfiske (vilket jag hoppas på ska bli av ifall vertikalfebern lägger sig), och eftersom de är bussiga och brukar ge mig fördelaktiga priser så åkte jag ner en dag efter jobbet förra veckan.

Det första spöt jag kände på var Yaseis vertikalspö som tyvärr var alldeles för känsligt. Deras klingor är väldigt fina, så det är säkert ett grymt spö om man vill småpilla bottengös, men det var inte av intresse för mina ändamål. Istället fick det blir ett Abu Veritas 12-20lb. I butiken kändes spöt framtungt, men när min relativt stora Revo NaCI 51 satt på så vilade spöt som det skulle i handen. När jag väl testade det på sjön i helgen så var det också förvånansvärt känsligt. Än så länge är jag nöjd med mitt köp, både av Veritas vertikal och Yasei dropshot. Tack Jakt och Fiskekompaniet för bra pris!


I helgen som var fick jag som sagt läge att testa min nya uppsättning. Tanken var från början att ta ett riktigt långt pass i Tolken, men eftersom vädret var ostabilt och SMHI visade en sämre prognos över Borås fick det blir Mjörn. Jag var upp redan 05:15 på lördag morgon och nu i efterhand känner jag att det var onödigt tidigt då en stark fullmåne lyste in genom fönstret utan en tillstymmelse till soluppgång. Nu när vattnet snart är under 15 grader är det poänglöst att vara uppe så tidigt. Sov en timme till och ha lite extra energi när du väl fiskar, eller lägg helt enkelt passet under andra halvan av dagen, vilket jag tror är det vettigaste valet.

När jag väl kom ut på sjön så blåste det kraftigt, och värre skulle det bli. Dumt nog så valde jag ett hett flak i lä direkt. Eftersom det till 99% börjar blåsa mer under förmiddagen så borde jag försökt beta av andra heta platser utan lä från början, för att sedan flytta mig ifrån vinden. Nu fick jag streta på mer eller mindre samma ställe i 8 timmar p.g.a. väderförhållandena. Inte optimalt.

Första timmarna var det otroligt trögt. Gösen var väldigt aktiv under morgontimmarna och jag kryssade över ett område med massor av betesfisk. Det tog bara några minuter mellan varje fiskbart eko, så det kan jag inte klaga på, men tyvärr var de inte pigga på att ta det jag presenterade. Vissa skyggade, vissa stod för djupt och vissa gick upp och nosade på jiggen. Några gånger var jag nära på att göra ett mothugg för att jag var övertygad om att ett hugg skulle komma, men det kom inte ens ett nafs. Så istället började jag köra över tre närliggande 10-meters flak som brukar hålla fin gädda, och det dröjde inte länge innan jag hittade ett riktigt bra botteneko straxt under ett sjok betesfisk. Jag fiskade på ekot i säkert en kvart. Bytte jigg och teknik. Till slut sköt fisken upp emot jiggen i full fart, men hugget kom inte. Jag misstänker att gäddan helt enkelt missade betet. Riktigt surt..

Några timmar efter det, och lite smågös på 1-2kg som synade vattenytan, åkte jag för att kolla in ett fint stråk som Robban på JFK i Alingsås tipsat om. Det visade sig vara ett riktigt intressant ställe som gav ett flertal fina ekon i frivattnet. Ingen som var huggvillig, men det bådar gott till en annan gång.

Dagen efter, vilket skulle visa sig vara en av de regnigaste söndagarna genom tiderna, klurade jag mycket på varför det gick som det gick på passet. Gösen är en kinkig fisk, men jag fiskade många ekon under lång tid och någon borde tagit. Nu har jag förfinat mina beten en aning, och det ska bli intressant att se ifall det gör någon skillnad. Alla jiggar är kokade för att få dem mjukare, och jag har riggat alla större beten med flexheads. Jag har nu två uppsättningar av samma beten: en riggad med Big game jigheads, och en med kokade jiggar riggade med flexheads. I morgon får jag förhoppningsvis ett kvitto på att det funkar.


Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar