25 oktober 2014

Tips på fiskefilm i höstrusket

Jag har regnat in, men lyckligtvis finns det några eldsjälar som gör riktigt bra fiskefilm! Jag tänkte ge tips på vad som finns att hämta från youtube och andra medier. Många av er har redan stenkoll, men det är lätt att missa något i internetträsket, så varför inte lista vad jag tycker är värt att titta på. Kanske hittar ni något ni inte sett som gör att höstregnet sveper förbi fortare.

Nummer Ett - River Monsters
Min favorit. En serie from Animal Planet med Jeremy Wade. Har gått i sex säsonger med den sjunde på väg till 2015. Själv har jag sett alla avsnitt, vissa två eller tre gånger. En helt fantastiskt bra serie som tar med tittaren till floder runt om i världen på jakt efter alla möjliga arter. Varje avsnitt har till skillnad från andra fiskeserier en egen story. Jeremy får nys om dödsfall som hänt vid floderna och åker för att undersöka vad som orsakat dem. Händelserna är verkliga, vilket gör att storyn faktiskt är intressant, även om det ibland är självklart vad som orsakat dödsfallen och vad Jeremy är ute efter. Serien är snyggt filmad, bra klippt, manuset är välskrivet och kanske det viktigaste är att Jeremy faktiskt är en mycket duktig och erfaren fiskare som vet vad han snackar om. Vissa avsnitt finns i låg upplösning på youtube. Rekommenderas varmt.


Nummer Två - FishEco
Fisheco bör de flesta av oss känna till. Svenska fiskares motsvarighet till Aftonbladet? En nyhetssida helt enkelt, som dessutom kör något så unikt som livefiske! Jan-O och Kotten från Igelkott film tar med diverse Svenska fiskeprofiler ut på sjön där de visar deras fiske och där vi tittare kan integrera med tittarfrågor, något jag verkligen uppskattar. Profiler som medverkat hittills är bl.a. Håkan Fransson, Albin Sharghi, Tobias Fränstam, Cecilia Grönberg, Svartzonker, Jörgen Larsson, Henrik Sundahl, Trumman och Buster.


Nummer Tre - Kanalgratis
Kanalgratis är ett företag i Stockholm som grundades av Johan Ruhe 2008 med målet att erbjuda billig och högkvalitativ fiskefilm. De har över 50 fiskefilmer på webben där de populäraste avsnitten är Fly vs Jerk, och nu även Perch Pro - Tävlingar där kända Svenska fiskeprofiler ställer upp och kämpar om bragging rights. Men kanalen har även andra godbitar, så som filmer från Team Galant och Nordic Sea Angling. Mycket välproducerad fiskefilm.


Nummer Fyra - Uncut Angling
Två killar från USA som gör riktigt schyssta filmer med diverse fisken som Nordamerika har att erbjuda. Frontmannen Aaron Wiebe är en ung guide som passar klockrent framför kameran och i stort sett gör produktionen sevärd. Mycket underhållande, hög kvalitet och en massa kul fisken. Muskey, burbot, carp, rainbow, walleye och lake trout m.m. Se och njut!


Nummer Fem - Team Galant
Ett gäng på tre killar, Philip, Tobias och Edvin, som gör fiskefilm av helt okej kvalitet. Filmerna blir bättre och bättre, och sedan de plockades upp av Kanalgratis och fått fisketid med några av Sveriges fiskeprofiler så tycker jag framtiden ser ljus ut. De har några pärlor på kanalen som är värda att titta på, men det intressanta är vad som kommer i framtiden. Jag tror och hoppas att det kommer mer film från de här killarna, och att kvaliteten kommer fortsätta att gå upp. Kul!


Nummer Sex - Stinger Productions
Filmer från fyra killar som går på sportfiskeakademin i Forshaga. Samma sak som med Team Galant, killarna började lite trevande men kvaliteten blir stadigt bättre. Senaste filmen hade premier igår där de lanserade tillsammans med FKP Lubbe i Göteborg dagen innan Streetfishing eventet. Deras bästa film hittills med abborrfiske från en sjö i närheten av Forshaga.


Nummer Sju - JpStudio
Jag vet nästan inget om de här killarna tyvärr, men de har gjort två ganska kända fiskefilmer från Norra Sverige med namnen Norrlands Guld 1 och 2. Norrlands Guld 3 som tydligen ska innehålla en scen från fångsten av den tyngsta gäddan i Sverige 2014 har premier via Fishecos livesändning den 12:e November. Missa inte!


Nummer Åtta - NyttFiske
Nyttfiske som drivs av Robert Jonsson och Johan Kimming har mängder med klipp på sin youtubekanal. Kvaliteten är väldigt varierande men det finns en hel del godbitar. Tidigare körde Robban kontinuerliga avsnitt i serie som är värda att se på, det finns bl.a. ett par ifrån USA. Vad som kommer härnäst för kanalen är svårt att säga. Så vitt jag vet hade de ett uppehåll, men kom nyligen tillbaka med Nyttfiske Revival. Vad det innebär får vi se.


Nummer Nio - FreeWaterPictures
Här kommer en favorit. De här killarna har gjort ett par riktigt bra filmer, bl.a. kanske en av de bästa Svenska filmerna som går att hitta på youtube, Tolvan - Minnen som aldrig sviker. Jag vet tyvärr inte så mycket om freewaterpictures i övrigt, de verkar hålla sig lite för sig själva och sen bara dänga ut bra skit när det passar. Jag gillar det!


Nummer Tio - Skitsnack
Nej, det finns ingen kanal som heter skitsnack. Eller det kanske det gör, men jag är tveksam till att den handlar om fiske. Jag tänkte snacka lite skit innan jag rusar till köket. Ett långdraget inlägg som har tagit hela morgonen och magen protesterar.

De Svenska fiskefilmerna börjar verkligen ta sig. För varje ny release höjs ribban en aning för vad som anses vara av hög kvalitet. Efter att ha jobbat som 3D/2D-grafiker i 7 år så ligger min ribba högt redan från början och jag har svårt att titta på oklippt gopro-material med kasst ljud. Men folk lär sig. Redigeringsprogrammen är relativt lättanvända och hur schysst film ska se ut börjar nästan sitta i ryggmärgen för de flesta. Ljud, vinklar, klipp, effekter och grading är något vi ser prov på dagligen i media och det hjälper. Jag hoppas kvaliteten fortsätter att gå uppåt och att fler börjar göra schysst film. Jag hoppas även att Fisheco och Kanalgratis som är frontkanalerna för Svenskt fiske på youtube just nu inte saktar ner på tempot utan fortsätter att släppa bra material. Keep up the good work!

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar