15 oktober 2014

Abborren lockar

Ja, abborren börjar locka mer och mer. Jag har varit totalt insnöad i vertikalfisket under en längre period och det börjar bli lite monotont. De flesta som fiskar känner igen sig i att man vill byta art, eller metod, efter ett tag. Det finns ju så mycket att utforska. Helst av allt skulle jag vilja flötestrolla 7 dagar i veckan, men jag har inte orken att skaffa betesfisk än, så istället snöade jag in på abborrfiske med artificiella beten. Jag har googlat, facebookat och youtubat allt jag kommit åt om abborrfiske, och redan efter andra passet började det lossna. Jag ska tillägga att det var många år sedan jag fiskade abborre senast. Innan gösen var det åratal av mete efter sutare, brax och karp som stod på schemat. Så abborren har hamnat i skymundan en längre tid. Men det ska jag ändra på!

Det största problemet är att hitta abborren. Jag har ju sökt av nästan hela Mjörn med lodet i sökandet på storgös och under den tiden såklart skaffat en uppfattning om abborrens ståndplatser, vilket är ovärderligt nu. Men samtidigt fattas erfarenhet om abborrens beteende beroende på årstid, väder, tid på dygnet och vattentemperatur. Dessutom fattas erfarenhet från de grundare partierna i sjön som jag förbisett när jag sökt gös. Så det krävs många timmar på sjön innan jag kan kalla mig abborrfiskare, men varje pass är ett steg på vägen.

Förra passet sökte jag av några mindre områden som jag fått tips om från vänner på facebook. Ingen vill ge ut sina hotspots, men de mer generella ståndplatserna för abborre var lätt att komma över och nog hittade jag dem, men tyvärr inga mängder, och storleken var en besvikelse. Jag sökte från 4-10 meters djup längs kanterna. Ut och in, fram och tillbaka. Jag försökte hålla mig till områden där jag sedan tidigare vet att det finns betesfisk för gösen, men frågan är om de ens är ute efter samma föda. Gösen söker stim med löja i de djupare partierna av sjön som står i mellanvattnet eller i toppskiktet, och ofta i närheten av branter, men så vitt jag vet så söker abborren föda på grundare vatten innan temperaturen går ner.

Det finns många frågetecken. Jag har hittat abborrstim och med framgång vertikalat efter dem med mindre beten från wiggler för att se storleken på dem, och det handlar om tusenbröder. Jag har även jiggat på mer enstaka abborrekon på botten runt 6-8 meters djup men inte fått större än 2-300 gram, och de är väldigt sporadiska. Så, tusenbröderna stimmar fortfarande ihop sig men jag har inte sett skymten av större stimfisk. På sommaren ser man ju ofta större abborrstim på fiskar runt 4-500 gram som jagar på grunt vatten i gryning och skymning. Vart är de så här års? Stimmar de fortfarande, eller står de var för sig, utspridda på botten? Vart hittar man de större exemplaren på runt kilot? Jagar de mört på 1-4 meters djup, eller ligger de på branterna och äter löja på 10-12 meters djup?




Många frågor utan svar, men det kommer klarna mer och mer för varje pass. Dock tror jag att jag hade fått snabbare resultat med betesfisk, för det är något jag kan och är trygg med. Jiggfisket har jag dammat av efter många års frånvaro, och jag är fortfarande tveksam till hur effektiv jag är. Kanske har jag sökt av rätt områden, men inte lyckats lura de större? Vem vet..

Skitfiske,

2 kommentarer:

  1. Gillar din blogg Jocke, kommer bli kanon när dina vloggar på borrefisket publiceras ;-), ifall de håller lika grym klass som de för vertikalfisket efter gös. Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Tack :) det lär komma mer vloggar så småningom, men bättre kvalitet!

    SvaraRadera