19 december 2014

Flötestrollad höstgös med smak av motorstrul

Det har inte varit många lugna dagar de senaste två veckorna. Lite typiskt hösten att dra på med ihållande dyngväder efter några dagars paradis, finns det inget mellanting? För min del kanske det var lika bra. Bilen skulle besiktigas, hjul skulle bytas, reparationer skulle göras och båtmotorn skulle servas. Allt samtidigt som arbetsträningen är i full gång och tar dyrbar energi. Jag vill säga att jag hellre hade spenderat energin på vattnet, men ärligt talat är jag ivrig att komma tillbaka till ett någorlunda normalt liv, med dagliga pendlingar mellan Alingsås och Göteborg.

I den bästa av världar hade jag kunnat jobba och fiska samtidigt, men tyvärr går inte alltid livet att styra dit man vill. Prov på detta visade sig under mitt förra pass som till en början inte alls gick min väg. Båtmotorn hade alldeles nyligen varit på service och jag var orolig efter förra årets fiasko, då "mekanikern" hade fettat bromsskivan som avgör hur trög motorn är att vrida, vilket resulterade i att den svajade av och an hej vilt. Jag gav samma företag mitt förtroende även detta år, men det skulle visa sig vara ett misstag.

Det var en fantastisk morgon, om än lite kallt för min smak. Regnet hade öst ner under natten och sedan fryst vilket gjorde att bilen hade en ny fin lack av is. Efter lite halvhjärtat skrapande och mycket lugn körning till rampen så såg jag ut över en spegelblank sjö vid gryningen. Det kändes hett, men jag var fortfarande orolig över motorn, och som sagt så visade sig oron vara berättigad.

Den korta historien är att jag drog i startsnöret tills jag inte orkade mer. Ett par gubbar var vid bryggan för att vinterkoncervera en annan motor och en av dem var snäll nog att hjälpa mig dra en stund, men inget hände. Att tillägga är att jag inte kan särskilt mycket om motorer. Jag har aldrig haft anledning att meka med dem och har därför aldrig lärt mig, men efter att ha undersökt under kåpan en stund var det inte svårt att se vart problemet låg. "Mekanikern" hade den här gången lyckats fibbla till chokearmen som skall ligga mot reglaget, så att den stod 4-5cm för långt bak. Med andra ord gjorde inte choken ett dugg. Så med ena handen på reglaget och den andra dragandes i startsnöret fick jag äntligen liv i motorn.

Vid det här laget var jag dödstrött och pissvåt. Jag drog av mig kläderna, kastade undan t-shirten och tog på mig allt igen. Sedan puttrade jag ut mot första branten och började tackla upp. Jag körde över ett ställe som jag inte besökt sedan det var runt 9 grader i vattnet. Nu var det 5.5 grad och det såg helt annorlunda ut. Siklöjan hade flytt från de stora djuphålorna och gått upp mot branterna för lek. Jag tror att leken är över på de flesta ställena i sjön sedan drygt 2-3 veckor tillbaka, men de verkar stå kvar och häcka. Trots extrema samlingar av betesfisk på branter runt 10 meter så verkar gäddorna gått än längre in, för jag såg knappt skymten av dem.


Efter en tappad strögädda på vertikal bytta jag till ett säkrare ställe, men gick även bet här. Det hade gått några timmar sen jag la ut första mörten och något behövde ändras. Jag var glad över vilan jag fått, men att åka hem med det fula namnet är inget alternativ. Som sagt så misstänkte jag att gäddorna gått längre in eftersom jag inte sett något tecken på rovfisk runt siklöjan längs branterna eller ute pelagiskt, så jag bestämde mig för att besöka en grundare vik.

Viken höll inga synliga kluster av betesfisk och det går emot att söka gäddan i en öken när de bara 2-3 veckor tidigare frossat på siklöja. Men redan efter en kvart dök första flötet och jag fick min första gädda. Ingen storlek, men den räddade namnet. Det var inte långt kvar på dagen och temperaturen började sakta dala ner mot ett par minus. Ett av flötena dök igen, men tyvärr hann jag inte få tag i spöt innan det kom upp igen. En inspektion av mörten visade inga huggmärken alls, och tankarna gick mot en av sjöns kinkigare rovfiskar.

Förra passet observerade jag att flera större gösar gått in grunt och klumpat ihop sig. Ett par stadiga gösekon på lodet bekräftade att samma sak skett igen, och bara några minuter därefter dök nästa flöte. Den här gången satt mothugget och min första flötestrollade gös fick besöka håvnätet. Härligt! Ett av årets delmål avklarade. Efter detta blev det till att åka hemåt, hämta en pizza och bänka sig i soffan. Trött, men nöjd.

81cm krigare
Jag har fortfarande ett mål kvar innan isen lägger sig. Jag har planer inför julledigheten, håll tummarna.

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar