9 juni 2014

Trailerplatå

Här händer det grejer! Inte fort, men jag leker inte navelluddspillande soffpotatis hela tiden. Efter några veckors jobb, eller kanske totalt en dags jobb utspritt under några veckor, så är äntligen platån på trailern klar. Riktigt skönt att slippa balansera över nollgradigt vatten. På sommaren går det ju ann, men samtidigt är det inte kul att behöva kliva ut på trailern, trilla i och fiska en hel dag med blöta strumpor.

Konstruktionen är enkel. Jag hade en bit 3mm durkplåt över i garaget som jag kapade med cirkelkap eller sticksåg, beroende på om kapningen behövde vara rak eller ej. Jag rekommenderar att ha ett helt stycke durkplåt i mitten av trailern, men jag fick klara mig med det jag hade till hands. Att borra i galvat stål är enklare än vad jag trodde, med en schysst stålborr så är det nästan lika lätt som att borra i aluminium. Att skruva är däremot tuffare. Det krävs naturligtvis självgängande skruvar, i antingen syrafast eller galvat. Galvat är att föredra då skruvarna sitter mot det obehandlade stålet i borrhålen, men jag hittade bara syrafast och löste det eventuella korrosionsproblemet med flytande galvazink. Sen är en stadig skruvmaskin med slagfunktion nästan ett måste.


 


Nästa projekt börjar jag förhoppningsvis med ikväll om jag har lite ork över. Jag beställde en durkplåt som skall sitta i fronten som platå för den kommande elmotorn, men jag kände att tjockleken jag valde blev för svajig, och därför har planerna ändrats. Durkplåten kommer istället användas till ett extra stuvfack i båten, och jobbet kommer innefatta en del bockning, något jag skall försöka fixa genom att bygga en egen bock. Blir spännande!

Till sist måste jag tipsa om ett erbjudande från Fiske-Feber. Jag brukar inte nappa på erbjuden om prenumeration i kombination med diverse tillbehör, men den här gången blev jag såld. Fem nummer av Fiske-Feber, tre paket Slim Teez och två paket Round up för 329kr. Eftersom jag var väldigt nyfiken på Westins nya produkter och ändå köper tidningen i butik så var det oemotståndligt.

Angående Westins produkter så blev jag positivt överraskad. Deras vanliga Twin Teez är inte märkvärdig alls och om det inte varit för att storleken tilltalade mig mer än Fin-S större sort så hade jag nog valt just Fin-S. Men Westins Slim Teez är av en annan kaliber, i mitt tycke. Jag är förtjust i de smalare och mjukare jiggtyperna till vertikal, och nu får Savagegears Sandeel Slug en värdig motståndare i betesboxen.

Även skallarna imponerade. En bra jiggskalle för gös ska ha ett brett gap, tunt gods men ändå vara tillräckligt kraftig för att bända upp en grövre fick. Det finns skallar på marknaden sedan innan som har en eller två av de nödvändiga egenskaperna, men inte alla tre, så vitt jag sett. De kraftigare krokarna har ofta varit mycket grova i godset, och de tunnare har varit för små i gapet och allt för klena. En av mina större gösar förra året på 6.2kg bände sönder en jiggskalle totalt och efter det valde jag först grövre gods för att sedan byta helt till flexheads. Westins skallar har tunt gods, brett gap och verkar vara tillräckligt tuffa. Ska bli ett nöja att testa dem.

Skitfiske,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar